•  
      Fot. Pixabay
26.12.2018

Widoczność zależy nie tylko od pogody

Mocne reflektory to nie wszystko – oślepiając nadjeżdżających z naprzeciwka, bezpieczni nie będziemy. Widoczność w zimowych warunkach dodatkowo ogranicza też nadmiar wilgoci w samochodzie i niesprawne wycieraczki, zwłaszcza na pokrytej woskiem szybie.

Zimą, gdy zmrok zapada już po południu, sprawne oświetlenie to podstawa. Bywa jednak, że reflektory nie spełniają swojej funkcji, świecą za słabo, strumień światła nie obejmuje wystarczającego obszaru na drodze lub, co gorsza, oślepia kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka. Jak tego uniknąć?

Kluczową kwestią jest trafny dobór źródła światła. Można długo dyskutować na temat wyższości tzw. ksenonów nad halogenami, swoich zwolenników ma również technologia ledowa. Na rynku dostępnych jest też wiele rozwiązań nielegalnych, bez homologacji, stanowiących zagrożenie dla ich posiadacza i innych kierowców – a mimo to cieszących się popularnością. 

Pseudoksenony wciąż groźne

– Najlepszym przykładem są tzw. HID-y, emitujące światło podobne do ksenonowego, ale projektowane z myślą o samochodach, które w standardzie mają oświetlenie halogenowe. Problem polega na tym, że niedopasowanie lampy do kształtu reflektora może silnie oślepiać innych kierowców, a nawet prowadzić do wypadków – zauważa Mariusz Dragon, mechanik samochodowy z warsztatu samochodowego "Auto Grześ" w Tarnowskich Górach. – Nie w każdym modelu samochodu można zamontować oświetlenie ksenonowe, a jeśli już – należy zaopatrzyć się w odpowiedni typ reflektora, system samopoziomowania reflektorów, spryskiwacze i przystosowany do nich zderzak.

– Kolejnym błędem dotyczącym tzw. halogenów jest stosowanie zbyt silnych żarówek. Niektórzy uważają, że w ten sposób poprawią efektywność oświetlenia. Tymczasem takie praktyki prowadzą do szybszego zużycia, a nawet stopienia się odbłyśnika, a kierowca, choć lepiej widzi, skutecznie oślepia innych – dodaje mechanik samochodowy Krzysztof Paś z firmy "Auto Grześ".

Warto upewnić się, że światła są prawidłowo ustawione, a w przypadku jakichkolwiek wątpliwości udać się do warsztatu lub stacji diagnostycznej, gdzie można to łatwo i szybko sprawdzić.

I wreszcie – dbać o czystość. Reflektory wykonywane obecnie z poliwęglanu, w odróżnieniu od wcześniej popularnych reflektorów szklanych, szybciej matowieją i w efekcie światła są mniej wydajne, a tzw. polerka nie zawsze pozwala rozwiązać problem. I, choć to podobno oczywiste, światła należy myć i odśnieżać tak samo jako przednią szybę – pokryte warstwą śniegu czy błota raczej nie spełnią swojej funkcji.

Z klimą przez cały rok

Gdy temperatura spada w okolice zera, zmorą kierowców są parujące szyby. I choć wraz z postępem technologicznym problem coraz łatwiej rozwiązać, o tyle za ograniczeniem widoczności przez przednią szybę niezmiennie stoi nadmiar wilgoci w samochodzie. Przyczyny bywają prozaiczne, jak chociażby wchodzenie do auta w zaśnieżonych butach, wsiąkanie topniejącego śniegu w materiałowe dywaniki itp. Dlatego zimą warto zaopatrzyć się w te gumowe, które ułatwiają usunięcie wody.

– Za nadmiarem wilgoci w kabinie stoją też usterki czy zaniedbania techniczne. Dla przykładu przed zimą bezwzględnie należy wymienić filtr przeciwpyłkowy, w którym przez cały rok zbierały się różne zanieczyszczenia. To zapewnia lepszy przepływ powietrza – podpowiada Mariusz Dragon.

– Kierowcy niejednokrotnie zapominają też o podszybiu. To właśnie tam zbierają się igły i liście, które zapychają wlot powietrza, ale też gniją i stają się dodatkowym źródłem wilgoci. Dlatego zwłaszcza przed zimą warto zdjąć podszybie i oczyścić rurki ściekowe – radzi Marcin Mzyk, mechanik samochodowy z "Auto Grzesia".

Powietrze skutecznie osusza klimatyzacja, dlatego by szybko radzić sobie z parującymi szybami, warto korzystać z niej przez okrągły rok. I wracając do kwestii czystości – dbać również o wnętrze samochodu, w tym o przednią szybę, którą należy dokładnie umyć i odtłuścić. Nie trzeba być ekspertem, by wiedzieć, że przez brudną powierzchnię niewiele widać.

Woskuj tylko na ręcznej

W trudnych warunkach atmosferycznych niezbędne są sprawne wycieraczki. Również w tym wypadku producenci oferują szeroką gamę rozwiązań, zarówno w promocyjnych cenach, jak i z górnej półki. Które wybrać i jak nie przepłacić?

– Obecnie popularnością cieszą się wycieraczki płaskie, bezszkieletowe. Jednak nie w każdym przypadku się sprawdzają, zwłaszcza w starszych samochodach mogą okazać się zbyt sztywne i niedokładnie zbierać wodę – przestrzega Krzysztof Paś. – Najważniejszą rolę odgrywa mieszanka gumowa, z której wykonane są wycieraczki. Na pewno warto inwestować w te z dodatkiem grafitu, które lepiej się ślizgają i nie skrzypią.

Kupując te najtańsze, można spodziewać się, że pod wpływem mrozu guma stwardnieje, zesztywnieje i poza przykrym dla ucha efektem akustycznym wycieraczki po prostu nie spełnią swojej funkcji.
Zdarza się jednak, że nawet drogie, dobrze dobrane do modelu samochodu wycieraczki źle zbierają wodę. – Z takim problemem mogą zetknąć się kierowcy, którzy zimą zdecydują się na woskowanie auta na myjni automatycznej. Po pokryciu szyby warstwą wosku, wycieraczki skrzypią i "skaczą". Dlatego w najbliższym czasie lepiej korzystać z myjni ręcznej lub samodzielnie nałożyć wosk wyłącznie na lakier – podkreśla Mariusz Dragon.

Zima to też czas, gdy wycieraczki najczęściej ulegają zniszczeniu. Guma nie ma szans w kontakcie z oblodzoną powierzchnią, dlatego przed wyjazdem warto pamiętać o dokładnym odśnieżeniu nie tylko szyby, ale też samej wycieraczki. Z kolei przed wyjściem z samochodu – wyłączyć wycieraczki, a z czujnika deszczu chwilowo zrezygnować.

Agnieszka Gabała


Artykuł ukazał się w GWARKU 48/2018 z 04.12.2018

komentarze
„Gwarek” tygodnik lokalny ukazuje się w trzech powiatach - tarnogórskim, piekarskim i lublinieckim

Wydawca:
Wydawnicza Spółdzielnia Pracy „GWAREK ŚLĄSKI”

Adres redakcji:
42-600 Tarnowskie Góry
ul. Bytomska 3
Tel. 32-285-26-61, 32-285-27-16
fax 32-285-37-03
Poinformuj Gwarka

Przeczytałem i akceptuję Regulamin serwisu internetowego gwarek.com.pl

 

Administratorem danych osobowych jest Wydawnicza Spółdzielnia Pracy "Gwarek Śląski" z siedzibą w Tarnowskich Górach (42-600) przy ul. Bytomskiej 3. Dane nie będą udostępniane podmiotom innym niż upoważnione na podstawie przepisów prawa lub objęte Twoją zgodą. Podanie danych jest dobrowolne, ale konieczne do obsługi usług, realizacji zamówienia, marketingu usług własnych administratora danych oraz do rejestracji konta użytkownika w serwisie internetowym GWAREK.COM.PL. W każdym czasie masz prawo do wglądu i poprawiania swoich danych osobowych oraz do cofnięcia zgody na przetwarzanie swoich danych osobowych.