Zamknij

Polska marchew z Holandii. Biedronka pod lupą UOKiK. Czy w sklepach sieci wprowadzano klientów w błąd?

17:53, 25.05.2020 red. Aktualizacja: 18:22, 25.05.2020
Skomentuj Fot. Ben Mater on Unsplash Fot. Ben Mater on Unsplash

Klienci skarżą się, że wywieszki w sklepach sieci Biedronka wprowadzają w błąd co do kraju pochodzenia owoców i warzyw. Sprawą zajął się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie, w którym postawił właścicielowi sieci zarzut naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Ci ostatni mają bowiem prawo do prawdziwej informacji, w jakim kraju wyhodowano sprzedawane owoce i warzywa.

Wielu klientów decyduje się na zakup konkretnych warzyw i owoców, właśnie dlatego, że są przekonani, że pochodzą z Polski. Gdyby wiedzieli, że są z innych krajów, całkiem możliwe, że by ich nie kupili.

Inspektorzy Inspekcji Handlowej porównywali dane na sklepowych wywieszkach z tymi na opakowaniach zbiorczych, jednostkowych i dokumentach dostawy. Szczególną uwagę zwracali na owoce i warzywa, które były deklarowane jako polskie. W IV kwartale 2019 r. stwierdzili nieprawidłowości w 49 sklepach sieci Biedronka, zakwestionowali 132 partie owoców i warzyw spośród 644 skontrolowanych, czyli 20,4 proc. W I kwartale tego roku nieprawdziwe informacje o kraju pochodzenia owoców i warzyw stwierdzono w 11 sklepach sieci. Przykładowo w jednej z Biedronek na Śląsku przy stoisku z marchewką była wywieszka „Polska”, a w rzeczywistości warzywo pochodziło z Belgii i Holandii.

Jeśli zarzut wprowadzania konsumentów w błąd co do kraju pochodzenia owoców i warzyw się potwierdzi, to spółce Jeronimo Martins Polska grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu. Prezes UOKiK prowadzi wobec tego przedsiębiorcy także inne postępowania, np. dotyczące nieprawidłowego informowania konsumentów o cenach oraz nieuczciwych praktyk wobec dostawców produktów spożywczych.

UOKiK prosi też o kontakt klientów, którzy zauważyli w sklepach, że są podawane błędne informacje co do kraju pochodzenia owoców i warzyw. Dodatkowe informacje: infolinia konsumencka - tel. 801-440-220, 22-290-89-16, e-mail: [email protected], można się również kontaktować z powiatowymi rzecznikami konsumentów.

(red.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(3)

Lukio 😊😊Lukio 😊😊

2 0

Może nasiona były Polskie 🤣🤣🤣 21:16, 25.05.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

ja tamja tam

1 0

polskiego nie kupuje, musi być SLĄSKIE albo z każdego innego normalnego kraju :)👍👍 04:55, 26.05.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WiemWiem

1 0

Rolnicy wprowadzają w błąd twierdzac że truskawki nie były pryskane 05:59, 26.05.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%