Zamknij
REKLAMA

Jak jeść pizzę na diecie i nie przytyć?

14:27, 24.11.2021 | .
Skomentuj

Prawdziwa włoska pizza to idealny posiłek na wakacjach we Włoszech. Jednak coraz więcej osób sięga po pizzę na co dzień, ponieważ to łatwo dostępne danie - wystarczy uruchomić aplikację i zamówić je z ulubionej pizzerii. Czy zastanawiałeś się dlaczego pizza uznawana jest za jedno z najbardziej tuczących dań? Powszechnie uważa się, że przyczyną są tłuszcze zawarte np. w serze czy innych dodatkach. Prawdziwą przyczyna wzrostu wagi przy spożywaniu pizzy jest tak naprawdę jej spód - przygotowany z różnego rodzaju mąki. Zawarte w spodzie do pizzy węglowodany odkładają się w postaci tkanki tłuszczowej i waga rośnie!Jak więc jeść pizzę na diecie i nie tyć?
 

Węglowodany przyczyną tycia

Powszechnie uważa się, że przyczyną wzrostu wagi są spożywane tłuszcze. Na pewno znasz wiele diet, które ograniczają spożycie tłuszczów do minimum, a promują sięganie po węglowodany, np. w postaci pieczywa razowego. Zdecydowana większość diet wyklucza spożywanie pizzy z uwagi na tłuste sery czy inne tłuste dodatki. Okazuje się jednak, że to nadmiar węglowodanów odkładany jest w postaci tkanki tłuszczowej, a nie tłuszcz. Udowadnia to dieta ketogeniczna, która osiąga znakomite efekty redukcji wagi, gdy osoby ją stosujące zwiększają ilość spożywanych tłuszczów, a minimalizują ilość spożywanych węglowodanów.

Założenia diety ketogenicznej

Zdrowa dieta ketogeniczna to 70% tłuszczów, 20-25% białka i 5-10% węglowodanów - tak powinien wyglądać dobowy rozkład składników makro. Tłuszcze powinny pochodzić z dobrej jakości mięsa, orzechów, nabiału i roślin. Węglowodany powinny pochodzić z orzechów, warzyw i niskowęglowodanowych owoców.

Produkty, które są dozwolone na keto diecie to:

  • mięso i ryby: boczek, wieprzowina, wołowina, drób ze skórką, jagnięcina, baranina, łosoś, tuńczyk, sardynka, halibut, makrela, węgorz, dorsz, owoce morza
  • tłuszcze: smalec, masło, oliwa z oliwek, olej kokosowy, olej z orzechów makadamia, olej z awokado, mleczko kokosowe
  • nabiał: żółte sery, mozzarella, feta, parmezan, sery pleśniowe, jaja, tłusta śmietana, jogurt bałkański
  • warzywa: sałata, kapusta, kiszonki, bakłażan, cukinia, por, seler, pomidory, ogórki, kalafior, papryka, brukselka, szparagi, brokuły, rukiew wodna, szalotka, pieczarki, szpinak, jarmuż
  • owoce niskowęglowodanowe: maliny, jagody, borówki, jeżyny, truskawki
  • orzechy: brazylijskie, kokos, makadamia, włoskie, laskowe
  • napoje: woda, kawa bez cukru, herbata bez cukru, rosół
  • alkohole: czysta wódka, whisky, szampan, wino wytrawne, tequila

Aby spalać tłuszcz i chudnąć, trzeba jeść tłuszcz i zapomnieć o węglowodanach!

Pizza na diecie - keto pizza

Jak wspomnieliśmy, większość diet skreśla pizzę z listy posiłków. Keto dieta również, o ile mowa o pizzy na tradycyjnym, pełnym węglowodanów spodzie. Jeśli jednak wybieramy keto pizzę - można ją jeść nawet kilka razy w tygodniu.

Keto pizza to pizza na spodzie z niskowęglowodanowych składników, a więc np. na spodzie z jajka i mozzarelli z odrobiną mąki kokosowej i babki płesznik. Innym rodzajem spodu do keto pizzy jest spód z mozzarelli, jajka i rozdrobnionej piersi z kurczaka. Można przygotować również spód z kalafiora!

Jeśli chodzi o dodatki do pizzy, którą można jeść na diecie i nadal chudnąć to dozwolone są wszystkie wyżej wymienione składniki nadające się na pizzę. Można wybrać np. żółty ser, mozzarellę, parmezan, plastry salami czy pepperoni, chorizo, wieprzowinę, owoce morza, łososia lub tuńczyka, brokuły, cukinię, pomidory, ogórki kiszone czy pieczarki i paprykę.

Istnieją dziesiątki różnych konfiguracji dodatków do pizzy - warto więc eksperymentować i stworzyć swój idealny przepis. Warto pamiętać o zastąpieniu gotowych sosów do pizzy prawdziwą włoską passatą, która nie zawiera cukru, a węglowodany w niej występujące to niewielka ilość naturalnych cukrów pomidora. Zamiast gotowych sosów czosnkowych - można przygotować własny sos na bazie keto majonezu z odrobiną kwaśnej śmietany i świeżego czosnku.

Pizza ketogeniczna będzie smakowała nie tylko osobom na keto diecie. To zdrowa alternatywa dla zwyczajnej pizzy. Wiele osób twierdzi, że pizza w stylu keto jest smaczniejsza niż zwykła pizza. To prawda, zwłaszcza gdy wybierze się składniki naprawdę dobrej jakości.

Kto wie - może już wkrótce w Polsce pojawią się pizzerie, w których będzie można znaleźć w menu choć jeden wariant tego dania w stylu keto? Póki co - zachęcamy do przetestowania przepisów na keto pizzę, które można znaleźć m.in. w ebooku "Dieta Keto. Plan posiłków" Joanny Łysak, cenionego dietetyka ketogenicznego.

()
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%