Zamknij

Dania wegetariańskie, które pokocha nawet fan mięsa

08:10, 12.01.2022 | materiał partnera

Wiele osób nie wyobraża sobie dań obiadowych bez mięsa lub śniadania bez kanapek z wędliną. Nie brakuje jednak również osób, dla których mięso mogłoby nie istnieć. Dla nich podstawą diety są dania wegetariańskie, a więc opierające się na produktach roślinnych.

Kuchnia wegetariańska na dobre wkroczyła do współczesnego świata. W wielu miastach powstają restauracje, które podają jedynie dania bezmięsne, a w jeszcze większej ilości można spotkać menu przygotowane specjalnie dla wegetarian. Potrawy bez mięsa są uznawane za zdrowe, a jeśli przyrządza się je umiejętnie i z dobrej jakości składników, w pełni wystarczają do skomponowania zbilansowanej diety, bogatej w  składniki odżywcze niezbędne do utrzymania homeostazy organizmu.

Zanim sięgniesz po dania wegetariańskie

Osobie, która bardzo lubi mięso, trudno będzie z dnia na dzień przestawić się na dania wegetariańskie. Chcąc sięgnąć po potrawy bezmięsne, warto dowiedzieć się nieco więcej o zasadach ich przygotowywania, aby nie spowodować nie tylko drastycznych zmian w diecie, ale również problemów zdrowotnych. Mięso zawiera bowiem wiele cennych dla ludzkiego organizmu składników i jest głównym źródłem białka, dlatego ważne jest, aby zastąpić je odpowiednimi produktami roślinnymi.

Sam wegetarianizm kojarzy się głównie z odstawieniem mięsa i ryb. To laktoowowegetarianizm, a więc odmiana wegetarianizmu, w której dopuszczalne jest jedzenie produktów odzwierzęcych, jak miód, nabiał czy jajka. Jego bardziej restrykcyjną formą jest owowegetarianizm, w którym jedynym dopuszczonym do spożycia produktem odzwierzęcym są jajka. Dietą, która składa się w całości z produktów roślinnych, jest dieta wegańska. Skrajnymi odmianami są również witarianizm, który polega na spożywaniu jedynie świeżych warzyw i owoców, oraz fruktarianizm, polegający na jedzeniu głównie owoców, które same spadły z drzewa lub krzaka.

Jak przygotować się do gotowania dań obiadowych bez mięsa?

Dania kuchni wegetariańskiej mogą być więc bardzo różne. Niestety, rezygnując z wielu produktów obecnych dotąd w diecie, można spowodować liczne braki w składnikach odżywczych, dlatego chcąc spróbować diety bez mięsa, warto zasięgnąć sprawdzonych informacji dotyczących przygotowania poszczególnych produktów tak, aby zachowały one jak najwięcej niezbędnych witamin oraz mikro i makroelementów. Dużą pomocą będą sprawdzone, gotowe przepisy wegetariańskie nie tylko na dania obiadowe, ale również smaczne i zdrowe śniadania, kolacje, przekąski czy desery. Wykorzystując wege przepisy, należy trzymać się opisanej w nich procedury gotowania - dopiero kiedy kucharz nabierze wprawy, powinien zacząć modyfikować poszczególne procedury. Znając podstawy, będzie potrafił wprowadzić modyfikacje bez szkody dla zdrowia swojego i domowników lub gości. Inspiracji można szukać zarówno w książkach kucharskich, jak i w internecie, np. na stronach producentów produktów roślinnych.

Zaprzyjaźnij się z kaszą jaglaną i orzechami włoskimi

Danie wege, podobnie jak to z mięsem, może być bardzo pożywne i syte, pod warunkiem, że jest odpowiednio skomponowane. Wiele z wegetariańskich propozycji jest już w Polsce bardzo popularnych, np. pierogi, naleśniki, warzywne lub owocowe tarty na kruchym spodzie oraz różnego rodzaju placuszki - ziemniaczane, z cukinii czy słodkie racuchy. Za dania wege uznaje się również sałatki, zupy krem - zieloną ze szpinakiem i brokułami, białą z ziemniaków, pietruszki i selera, czy pomarańczową, z pieczonej dyni.

Kuchnia wege kojarzy się jednak z typowymi dla niej przysmakami, np. hummusem, a więc pastą wytwarzaną głównie z ciecierzycy z różnymi dodatkami, lub tofu, które według wielu osób ma zastąpić mięso. Tym, od czego nie stronią wegetarianie, jest duża ilość różnorodnych past do chleba, sałatek ze świeżych warzyw i owoców, a także niskokalorycznych dodatków węglowodanowych, jak roślinny makaron, ciecierzyca, kuskus, soczewica, czy innego rodzaju kasze i ryż. Gotowanie dań wege nie może się obyć bez odpowiednich przypraw. Dominują naturalne zioła oraz ich mieszanki, które uzupełniają zdrowe tłuszcze roślinne, jak oliwa z oliwek czy olej słonecznikowy.

Na wegetariańskim talerzu równie często jak warzywa i owoce można zobaczyć pestki, np. dyni i słonecznika, a także różnego rodzaju orzechy. Nadzieniem do deserów są dżemy owocowe, a do burgerów zamiast kotleta z wołowiny trafiają marynowane pieczarki, typowy dla kuchni bliskiego wschodu falafel, lub ser - camembert albo halloumi. Wegetarianie jedzą również potrawy, które kocha cały świat, takie jak pizza z pomidorowym pesto i smakowitymi dodatkami bezmięsnymi, różnego rodzaju kanapki czy makarony.

Jeśli dotąd uważaliście, że kuchnia wegetariańska jest nudna, spróbujcie koniecznie jednego z typowych dla niej dań, a z pewnością nie pożałujecie. Śniadanie czy obiad bez mięsa i produktów odzwierzęcych może być równie pyszne jak z tymi produktami, a smak tych potraw zapamiętacie na długo.

(materiał partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%