W ubiegłym tygodniu rozpętała się dyskusja o wydanie przez Urząd Miejski w Tarnowskich Górach 100 tys. zł na grupę w mediach społecznościowych.
Tarnowskie Góry wydały w sumie 99 tysięcy złotych na założenie i administrowanie grupą RoweroweTG oraz publikowane tam materiały. Miasto chce w ten sposób promować ścieżki rowerowe i jazdę na rowerze. Czy się udało? Grupa po ponad roku istnienia ma 3,8 tysiąca członków, o wiele mniej niż grupy prowadzone społecznie. A ścieżki rowerowe stanowią temat dyskusji głównie na innych grupach czy profilach, niekoniecznie w pozytywnym świetle.
O wydatkach na grupę RoweroweTG jako pierwszy napisał Sebastian Korpak, powołując się na dane z BIP. Wynika z nich, że pierwsza umowa z firmą Wnuk Consulting Bartłomiej Wnuk, z grudnia 2022 roku, dotyczyła stworzenia grupy społecznościowej "RoweroweTG" na Facebooku i opiewała na ponad 12 tys. zł. Kolejne dotyczyły administrowania grupą RoweroweTG w 2023 roku (umowa za okres 15.02-23.12) – ponad 65 tys. zł i w 2024 roku (umowa okres 25.01-30.04) – ponad 21 tys. zł. Informacja o wydatkach szybko obiegła całe miasto i stała się tematem wielu dyskusji.
O sens takich wydatków zapytał na jednej z facebookowych grup właśnie Sebastian Korpak.
"Urząd wydał pieniądze na grupę, o której mogliście nie słyszeć, bo ma 3,7 tys. członków (wtedy – dopisek red.). Czy mieszkańców trzeba przekonywać do tego, że rower jest dobry? Czy dzięki tej grupie więcej osób będzie dojeżdżać rowerem do pracy? (...) Czy ma być to kolejna propagandowa tuba urzędu, bo głównie on tu publikuje posty? Czy tych pieniędzy nie można było przeznaczyć na edukację, jak poruszać się po ścieżkach rowerowych?" – pytał.
Szybko inni komentujący podsunęli kolejne propozycje, jak wykorzystać taką kwotę: "Na poprawę nawierzchni ulic i chodników, z których korzysta większość mieszkańców", "Na porządny audyt tych ścieżek rowerowych i przyjętych w nich rozwiązań".
O komentarz w tej sprawie oraz wyszczególnienie, na co dokładnie zostały przeznaczone pieniądze, poprosiliśmy Urząd Miejski w Tarnowskich Górach.
Z obszernych wyjaśnień Ewy Kulisz, rzeczniczki prasowej tarnogórskiego magistratu, wynika, że wszystkie trzy umowy nie dotyczyły wyłącznie samego stworzenia grupy i administrowania nią. Wydatki przeznaczono również na płatną reklamę niektórych postów z "Rowerowego TG" na Facebooku, kręcenie filmów i robienie zdjęć o budowie nowych dróg rowerowych, korzystanie z nich oraz m.in. na różnego rodzaju materiały promocyjne, reklamę prasową, organizację briefingów prasowych, konkursów itp.
– Wszystkie te rzeczy są wpisane jako przedmiot umowy. System rejestru umów na BIP pozwala na krótki wpis w rubryce, czego dotyczy umowa, stąd znalazła się tam tylko informacja o administrowaniu grupą – twierdzi Ewa Kulisz. – W rejestrze umów każdy może szybko sprawdzić, na co wydawane są publiczne pieniądze. O konkrety, które go interesują – zgodnie z prawem – też może zapytać każdy. Oczywiście, oficjalnie, a nie na Facebooku – podkreśla.
Dodaje, że firma przygotowała szczegółowe sprawozdania z realizacji umów, pokazujące m.in. zasięgi postów, liczbę osób dołączających do grupy "RoweroweTG".
Grupa RoweroweTG powstała 8 grudnia 2022 roku. Obecnie liczy 3,8 tysiąca członków. Zawartość to przede wszystkim materiały urzędu miejskiego. Są też wpisy od mieszkańców i rowerzystów, ale na tle samorządowych jest ich zdecydowanie mniej. Grupa ma jednego administratora i moderatora treści – jest nim oficjalny profil miejski Srebrne Miasto Tarnowskie Góry. Na filmach, zdjęciach i postach nie ma informacji, że powstały na zlecenie. Nie można więc odróżnić, które materiały wykonali pracownicy urzędu, a która powstały w ramach umowy z Wnuk Consulting Bartłomiej Wnuk.
Biorąc pod uwagę, że w Wydziale Kultury, Turystyki i Promocji Miasta zatrudnionych jest kilka osób, a w ubiegłym roku dołączyła do tego grona nowa pracownica, zapytaliśmy, czy prowadzeniem takiej grupy nie mógł się zajmować ktoś z urzędników? Ewa Kulisz odpowiada, że grupa "RoweroweTG" została założona w 2022 roku, przed zatrudnieniem nowej osoby. Wtedy mediami społecznościowymi zajmował się jeden pracownik, który miał też wiele innych obowiązków. Tymczasem miasto ma swoje profile na wielu platformach i stronę internetową.
– Zdecydowaliśmy się na współpracę z agencją, bo promocja korzystania z rowerów, dróg rowerowych, bezpiecznej jazdy na rowerze była dla nas bardzo ważna. Ale to promocja szeroko pojęta: nie tylko grupa na Facebooku, ale też m.in. współpraca przy kongresie rowerowym, konferencje, akcje dla szkół, przedszkoli, kierowców – zwraca uwagę Ewa Kulisz.
Z danych BIP wynika, że między rokiem 2017 a 2024 urząd miejski wielokrotnie współpracował z firmą Wnuk Consulting Bartłomiej Wnuk. Ostatnia umowa z końca stycznia na prowadzenie kampanii informacyjno-promocyjnej na profilu miasta Tarnowskie Góry opiewa na 70 tys. zł. Firma promowała też profil EkoTG, przygotowywała stoisko miasta na Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach.
Wartość umów zwieranych między miastem a firmą na przestrzeni tych lat wyniosła ponad 553 tys. zł.
Czytaj także:
Michał Tomaszowski z Nowego Chechła: 7 medali na mistrzostwach Europy
2 miliony złotych do wzięcia. Od dziś można składać...
[ZT]47698[/ZT]
21 1
To jest prawdziwy nepotyzm i zło...jstwo ! Taczki czekają
24 3
Jeden wieli przekret z tymi ścieżkami i promocjami. Korab i Czech zrobili sobie swój folwark i dodatkowe źródło dochodu . To Korab i jego dział ma w zakresie obowiązków prowadzenie kont internetowych z informacją na forach społecznościowych. Czy Pan Korab jest też może cichym pracownikiem firmy WNUK CONSULTING?
23 1
złodziejstwo. Pani rzecznik i inni z Urzędu myślą ze mieszkańcy to jacyś idioci. Wykorzystują naiwność sympatyków rowerów i wyprowadzają grubą kasę kolesiom . Dziwne ze rowerzyści się jeszcze nie pokapowali.
18 2
Kompromitacja Burmistrza Czecha, który pojechał na ferie, a tu miasto płonie.
20 1
Zdaje się, że nadchodzi czas rozliczeń,a wydawało się że burmistrzowi było po drodze z nową władzą .Jaki ten świat przewrotny ?
21 2
Czas rządów despoty i jego beznadziejnej ekipy nadchodzi... Rozliczeń też
20 1
Wreszcie ktos to wyciągnął , to co odwalają to już nie mieści się w tolerancji. Tylko aby potencjalne ekipy do zmian tego nie *%#)!&
19 1
połącz kropki:
🔥
Rzecznik samorządowych Kolei Śląskich TO: Bartłomiej Wnuk
Linia S9 (kolej Katowice-TG-lotnisko)
Intratne umowy z TG dla Wnuk Consulting
16 1
Ciekawe dlaczego tak bardzo Czech zabiegał o przystanek na Osadzie , jeżeli miał na garnuszku rzecznika kolei śląskich Bartłomieja Wnuka to może musiał wypełnić zadanie nawet wbrew woli mieszkańców. Coś tu brzydko pachnie . Ciekawe o co rzeczywiście chodzi i kto ile na tym może zarobić.
19 2
Pani RZECZNIK, COŚ TU NIE PASUJE mówi Pani że strona została założona w 2022 roku, przed zatrudnieniem nowej osoby. Wtedy mediami społecznościowymi zajmował się jeden pracownik, który miał też wiele innych obowiązków. Firmie WNUK Consulting zapłaciliście 25 i 30 stycznia 2024 roku więc na świeżo zimą gdy rowery nie jeżdżą . Zapłaciliście ponad 90tysięcy złotych. To chyba ta wasza panienka pracująca od ponad roku w dziale promocji już się nauczyła czegoś i może wykonywać swoją pracę. Za te 91 tysięcy to nawet dwa takie etaty mogliście mieć.
10 2
Radni z Bytomia juz sie poznali
https://dziennikzachodni.pl/nepotyzm-w-bytomiu-radni-reprezentujacy-pis-zapowiedzieli-ze-zloza-zawiadomienie-do-cba-o-mozliwosci-popelnienia-przestepstwa/ar/c1-16375383
14 1
Trik na Wnuka 🤣
7 2
Jeśki jest wnuk musi tez byc dziadek :) !
8 0
Pan Wnuk wie jak robić interesy w samorządach ;) Ciekawe, czy nauczyła go tego jego żona, rzeczniczka prasowa Urzędu Miejskiego w Bytomiu..
15 0
Proponuję poszukać informacji o założonej przez UM TG spółce LOT
Skład Zarządu Lokalnej Organizacji Turystycznej Miasta Gwarków:
Prezes Zarządu Piotr Korab
Wiceprezes Zarządu Małgorzata Węgiel- Wnuk
Wiceprezes Zarządu Zbigniew Pawlak
Członek Zarządu Krystyna Kosmala
Członek Zarządu Kamil Czarnecki
Członek Zarządu Piotr Jędrzejczyk
Zakładam, że zbieżność nazwisk Pani wiceprezes Małgorzaty i Pana Konsultingowca Bartłomieja nie jest przypadkowa.
3 0
Dawanie zleceń swojej zastępcy w LOT , a co to?, przez Prezesa vel.Naczelnik Promocji Piotr Korab to już jest fakt stwierdzony i na pewno nie jest to tylko przypadek.
9 0
Taczki czekają
3 0
Rączka rączkę myje i tak zostanie do końca świata.
6 1
Beznadziejny produkt z mocną reklamą w końcu się przyjmie. Ścieżki te kontrowersyjne to taki beznadziejny produkt , a reklama na grupie trochę słaba . Chcę wiedzieć czy ścieżki to wymysł burmistrza i jego ekipy czy to jakiś prikaz? Czy inny kandydat ścieżki będzie musiał kontynuować? Dlaczego tak zależy na wyprowadzeniu samochodów z miasta ?
7 0
Dlatego burmistrz musi odejść. Drogi dziurawe lepsze od serów szwajcarskich a pieniądze w błoto tak samo jak z fontanną przy urzędzie. Może nie ma prysznica w domu .
8 0
Capi łapówami na kilometr.
4 0
A drogi dziurawe jak sito, za to na ścieżkach rowerowych pustki.
3 0
Od prawie 20 lat nie można się doprosić o remont drogi a tu miasto lekką reką wydaje 100000zl na profil na facebooku. krew człowieka zalewa.
3 0
A ile oni wydaja na rodziny katynskie ? Dziur juz by nie bylo .
2 1
w bytomiu tez znany jest ten wnuk, jakiś szwagier czy inny pociotek wołosza, płacili mu za prowadzenie fb PECU a potem się okazło że PEC nigdy nie miał konta na fb
3 1
Kontrkandydaci na burmistrza TG są tak dalece beznadziejni I żenujący, że Aruś ma ogromne szanse na reelekcję.
4 0
Aa dlaczego miasto placi rodzinom katynskim ? Jakim prawem sa wydawane NASZE pieniadze ?
0 0
Ulice: Grzybowa, Częstochowska, Sienkiewicza kiedy w końcu zostanie nich wymieniona nawierzchnia asfaltowa oraz uporządkowane pobocze aby woda spływała ??? Dramat z tymi dziurami,lata zaniedbań.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu gwarek.com.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz