Trwające od pierwszych dni stycznia br. postępowanie dotyczy dostaw piętnastu autobusów miejskich 12-metrowych oraz szesnastu 18-metrowych (przegubowych). Zamawiane są też dostawy 18 mobilnych ładowarek dwustanowiskowych o mocy co najmniej 2x40 kW, jednej ładowarki trzystanowiskowej 3x40 kW i jednej ładowarki trzystanowiskowej 3x60 kW, a także budowa posadowienia dla tego ostatniego urządzenia.
W przetargu na 31 autobusów elektrycznych z ładowarkami dla samorządowych przewoźników Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wybrała ofertę hiszpańskiego Irizara - wynika z informacji na platformie zamówień publicznych GZM.
Jak wynika z informacji na platformie przetargowej GZM, przy budżecie zamówienia 138,7 mln zł hiszpański Irizar zaproponował cenę 108,7 mln zł (netto, jako podmiot zagraniczny), a należący do hiszpańskiej Grupy CAF Solaris - prawie 139 mln zł (brutto).
Kryteria oceny ofert to: cena (60 proc.), warunki gwarancji (25 proc.) i wymagania techniczno-eksploatacyjne, w tym np. zużycie energii i liczba miejsc dla pasażerów (15 proc.). Czas realizacji zamówienia określono na 30 kwietnia 2026 r.
W poprzednich tygodniach Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołanie jednego z oferentów. Po upływie terminu na wniesienie skargi GZM mogła rozstrzygnąć przetarg. Wybrano ofertę praktycznie nieobecnego dotąd na polskim rynku w tym segmencie pojazdów Irizara.
GZM założyła, że zakup będzie współfinansowany środkami Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności z programu Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy).
Zamawiane autobusy i ładowarki mają trafić do należących do miast Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej (PKM) w Gliwicach, Katowicach i Sosnowcu, a także do należącego do Metropolii Przedsiębiorstwa Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu.
PKM Gliwice ma otrzymać siedem autobusów przegubowych i cztery ładowarki mobilne, PKM Katowice - dziewięć autobusów przegubowych i pięć ładowarek mobilnych, PKM Sosnowiec osiem autobusów 12-metrowych, cztery ładowarki mobilne i obie stacjonarne, a PKM Świerklaniec - siedem autobusów 12-metrowych i pięć ładowarek mobilnych.
Niezależnie od tego przetargu, w marcu br. GZM ogłosiła postępowanie na zakup kolejnych 42 autobusów elektrycznych z infrastrukturą ładowania (również pod kątem KPO) dla swojej spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu. Również tu wpłynęły oferty Solarisa (170,9 mln zł brutto) i Irizara (152 mln zł netto).
Ponadto, pod koniec ub. roku Metropolia zawarła umowę dofinansowania projektu "Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem dla transformacji regionu etap I", który obejmuje m.in. zakup ośmiu autobusów elektrycznych i czterech ładowarek plug-in - na rzecz PKM Świerklaniec, które ma obsługiwać nowymi wozami trasy z Katowice Airport do Katowic i Sosnowca.
Do końca listopada br. na drogi Metropolii ma natomiast wyjechać osiem pierwszych w Metropolii autobusów napędzanych wodorem. Zostały one kupione w projekcie Hydrogen GZM, finansowanym ze środków NFOŚiGW. Dostawcą, za 31,8 mln zł, została spółka PAK-PCE. (PAP)
mtb/ malk/
Czytaj także:
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu gwarek.com.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz