Zamknij

19 mln pasażerów, 177 tys. startów i lądowań, 90 tys. ton cargo czyli 5 lat nowej drogi startowej na lotnisku w Pyrzowicach

12:37, 28.05.2020 aj Aktualizacja: 13:07, 28.05.2020
Skomentuj Fot. Piotr Adamczyk/Katowice Airport Fot. Piotr Adamczyk/Katowice Airport

Pięć lat temu, w czwartek 28 maja 2015 roku, do użytku została oddana nowa droga startowa Katowice Airport. Pierwszym samolotem, który z niej wystartował był Airbus A320 Wizz Air do Londynu-Luton, o godzinie 6:11. 

 Budowa nowej drogi startowej Katowice Airport była do tej pory największą inwestycją w historii pyrzowickiego lotniska i to zarówno pod względem skali robót, jak i nakładów inwestycyjnych. Decyzja o realizacji projektu zapadła w 2008 roku. 

 Prace na budowie nowej drogi startowej rozpoczęły się w lutym 2013 roku i trwały 710 dni. Wykonawca inwestycji do realizacji zadania wykorzystał m.in. 120 tys. m³ betonu drogowego i konstrukcyjnego, 56 tys. ton mieszanki mineralno – bitumicznej, 421 tys. ton kruszywa różnego pochodzenia i frakcji. Na przygotowanie oznakowania poziomego potrzebnych było 9000 kg farby. Zasilanie 1097 świateł nawigacyjnych, w które wyposażono nową infrastrukturę, zostało zapewnione dzięki obejmującej 235 km sieci kabli elektrycznych. Łącznie na budowę nowej drogi startowej zostało przywiezionych ponad 1 mln ton materiałów budowlanych.

 W budowę nowej drogi zaangażowanych było bezpośrednio ponad 1 500 osób i ponad 220 jednostek sprzętu. Koszt inwestycji wyniósł 157 mln zł netto, z czego 73 mln zł Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze SA  pozyskało z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko).

 Droga startowa ma długość 3 200 m i szerokości 45 m. Dzięki niej, możliwe stało się wprowadzenie II kategorii operacji lotniczych. Lądowania mogą odbywać się przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 metrów i przy pułapie chmur nie niższym niż 30 metrów. Co oznacza, że ze względu na warunki atmosferyczne w czasie 5 lat nieliczne samoloty były kierowane na inne lotniska. 

W dniu oddania do użytku nowej drogi startowej został podniesiony kod referencyjny pyrzowickiego lotniska z 4D do 4E. Oznacza to, że infrastruktura portu w całości przystosowana jest do przyjęcia dalekodystansowych, szerokokadłubowych samolotów  o rozpiętości skrzydeł dochodzącej do 65 m. Aktualnie w Polsce tak wysoki kod referencyjny mają tylko dwa lotniska - Katowice Airport oraz Lotnisko Chopina w Warszawie.

"W trakcie pięciu lat użytkowania nowej drogi startowej linie lotnicze przewiozły z i do Pyrzowic ponad 19,6 miliona podróżnych, a firmy kurierskie na pokładach frachtowców przetransportowały ponad 90 tysięcy ton ładunku. Samoloty wykonały na nowej drodze ponad 177 tysięcy startów i lądowań. Warto podkreślić, że przystąpiliśmy do realizacji tego projektu w znakomitym momencie. Ponad 8 lat temu, gdy wyłanialiśmy wykonawcę, istniała duża konkurencja na rynku firm budowlanych, a presja płacowa w budownictwie nie była tak duża. Dzięki temu zwycięzca przetargu wykonał nową drogę startową w znakomitej jakości za 157 milionów złotych. Z tej kwoty prawie 50 proc. skutecznie pozyskaliśmy ze źródeł unijnych Szacujemy, że w dzisiejszych warunkach rynkowych, koszt realizacji takiej inwestycji byłby około dwukrotnie wyższy." – mówi Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA.

 

Budowa nowej drogi startowej była realizowana w ramach pierwszego etapu największego w historii pyrzowickiego lotniska programu rozbudowy infrastruktury, który prowadzony był w latach 2007-2018. W tym czasie GTL SA skutecznie zrealizowało kilkadziesiąt zadań inwestycyjnych o łącznej wartości ok. 690 mln zł, z czego ponad 170 mln zł pochodziło ze źródeł Unii Europejskiej. Obok budowy nowej drogi startowej, do najważniejszych inwestycji należały: nowy terminal cargo, terminal pasażerski C, stworzenie bazy do obsługi technicznej samolotów, czy też rozbudowa i modernizacja płyt postojowych i dróg kołowania. Aktualnie w Katowice Airport trwa drugi etap programu inwestycyjnego, który potrwa do 2025 roku. W toku jest rozbudowa terminalu pasażerskiego B oraz płyty postojowej samolotów.

(aj)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%