Trwa przebudowa linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie. Sporo dzieje się w Bytomiu, gdzie modernizowana jest hala peronowa dworca kolejowego. Pochodzi z 1929 roku i pamięta jeszcze czasy Republiki Weimarskiej.
Zdemontowano już większość poszycia dachu hali peronowej, wykonawca rozpoczął piaskowanie i wzmacnianie konstrukcji stalowej. Ze ściany szczytowej zdjęty został również napis „BYTOM”, który został przekazany do Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach. W jego miejsce pojawi się nowy napis, wzorowany na dawnym, wykonany w nowej technologii, prawdopodobnie ledowej.
Prace związane z demontażem poszycia dachu z blachy o powierzchni 5600 m kw. powinny zakończyć się do końca sierpnia. Konstrukcja stalowa hali i jej fundamenty zostaną wypiaskowane i wzmocnione. Potem w planach jest montaż dachu z blachy cynkowo-tytanowej wraz z przeszkleniami na świetliku i ścianach szczytowych hali.
- Linia kolejowa nr 131 to główny szlak kolejowy w naszym mieście, który dzięki modernizacji będzie alternatywą dla komunikacji autobusowej łączącej Bytom z Tarnowskimi Górami, Chorzowem i Katowicami. Zwiększy się prędkość pociągów na tej trasie i mam nadzieję, że dzięki Kolei Metropolitalnej, także częstotliwość połączeń - mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.
Wpisana do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków nastawnia bramowa „Bt” z lat 30. XX wieku, która miała zostać wyburzona w ramach modernizacji linii kolejowej nr 131. Udało się tego uniknąć dzięki protestom. Prawdopodobnie zostanie wyremontowana.
PKP PLK SA ogłosiło przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej potrzebnej do remontu.
W ramach przebudowy linii kolejowej nr 131 przy ul. Składowej powstaje Lokalne Centrum Sterowania Bytom, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego przez Bytom do Radzionkowa. Trwają prace inżynieryjne na wiaduktach kolejowych przy pl. Wolskiego, nad ul. Dąbrowa Miejska i Strzelców Bytomskich, a w planach jest modernizacja jeszcze trzech innych wiaduktów nad ul. Dojazd, Chorzowską i Sienną.
Wykonawca prowadzi również zaawansowane prace inżynieryjne na wiadukcie nad ul. Strzelców Bytomskich, gdzie planowana jest również budowa nowego przystanku kolejowego Bytom - Stroszek. Wiadukt kolejowy nad DK11 jest modernizowany, a tuż obok niego prowadzone są prace ziemne, które umożliwią jeszcze w tym roku rozpoczęcie prac związanych z budową przystanku kolejowego.
Wartość prac to 1,2 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac budowlanych planowane jest w 2024 roku.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz