Zamknij
14:00, 11.07.2023

Trwa przebudowa linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie. Sporo dzieje się w Bytomiu, gdzie modernizowana jest hala peronowa dworca kolejowego. Pochodzi z  1929 roku i pamięta jeszcze czasy Republiki Weimarskiej.

Zdemontowano już większość poszycia dachu hali peronowej, wykonawca rozpoczął piaskowanie i wzmacnianie konstrukcji stalowej. Ze ściany szczytowej zdjęty został również napis „BYTOM”, który został przekazany do Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach. W jego miejsce pojawi się nowy napis, wzorowany na dawnym, wykonany w nowej technologii, prawdopodobnie ledowej.

Prace związane z demontażem poszycia dachu z blachy o powierzchni 5600 m kw. powinny zakończyć się do końca sierpnia. Konstrukcja stalowa hali i jej fundamenty zostaną wypiaskowane i wzmocnione. Potem w planach jest montaż dachu z blachy cynkowo-tytanowej wraz z przeszkleniami na świetliku i ścianach szczytowych hali.

- Linia kolejowa nr 131 to główny szlak kolejowy w naszym mieście, który dzięki modernizacji będzie alternatywą dla komunikacji autobusowej łączącej Bytom z Tarnowskimi Górami, Chorzowem i Katowicami. Zwiększy się prędkość pociągów na tej trasie i mam nadzieję, że dzięki Kolei Metropolitalnej, także częstotliwość połączeń - mówi prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.

Nastawnia uratowana 

Wpisana do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków nastawnia bramowa „Bt” z lat 30. XX wieku, która miała zostać wyburzona w ramach modernizacji linii kolejowej nr 131. Udało się tego uniknąć dzięki protestom. Prawdopodobnie zostanie wyremontowana.

PKP PLK SA ogłosiło przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej potrzebnej do remontu. 

W ramach przebudowy linii kolejowej nr 131 przy ul. Składowej powstaje Lokalne Centrum Sterowania Bytom, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na odcinku od Chorzowa Batorego przez Bytom do Radzionkowa.  Trwają prace inżynieryjne na wiaduktach kolejowych przy pl. Wolskiego, nad ul. Dąbrowa Miejska i Strzelców Bytomskich, a w planach jest modernizacja jeszcze trzech innych wiaduktów nad ul. Dojazd, Chorzowską i Sienną.

Wykonawca prowadzi również zaawansowane prace inżynieryjne na wiadukcie nad ul. Strzelców Bytomskich, gdzie planowana jest również budowa nowego przystanku kolejowego Bytom - Stroszek. Wiadukt kolejowy nad DK11 jest modernizowany, a tuż obok niego prowadzone są prace ziemne, które umożliwią jeszcze w tym roku rozpoczęcie prac związanych z budową przystanku kolejowego.

Wartość prac to 1,2 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac budowlanych planowane jest w 2024 roku. 

Jeżeli Twój wizerunek przypadkowo znalazł się na tych fotografiach, a nie wyraziłeś na to zgody, prosimy zgłoś to na adres: [email protected]

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu gwarek.com.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz