Można podpisywać się pod petycją poparcia dla planów budowy przystanku kolejowego na Osadzie Jana. Sprawa budzi duże emocje wśród mieszkańców tej dzielnicy Tarnowskich Gór.
"Każdą inwestycję można zablokować, ale konsekwencji tej decyzji cofnąć już się nie da. Dzisiaj decydujemy nie tylko o nas, ale też o życiu przyszłych pokoleń. Wykluczenie okolic Osady Jana z nowo powstającej arterii komunikacyjnej metropolii będzie olbrzymim błędem, który będzie miał przykre konsekwencje dla naszych dzieci i wnuków i doprowadzi do spadku atrakcyjności tej części miasta" - piszą autorzy petycji.
Zwracają uwagę, że budowa przystanku to część większej inwestycji, obejmującej prace na odcinku linii kolejowej Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”. Linia kolejowa oznaczona symbolem C-E 65 będzie miała 650 km. Będzie częścią VI Europejskiego Korytarza Transportowego łączącego kraje bałtyckie z krajami Adriatyku i Bałkanami.
Inwestycja zostanie zrealizowana nawet bez budowy przystanku na Osadzie Jana. Mieszkańcy na tym stracą:
- "zwiększony ruch kolejowy i tak będzie występować, bo protesty mieszkańców nie zablokują całej inwestycji, tylko wykluczą z niej Osadę Jana i okolice,
- ciężki sprzęt nadal będzie pracować, ponieważ remont torów kolejowych i tak będzie przeprowadzony,
- pierwsza linia ogródków działkowych i tak zostanie wywłaszczona na rzecz poszerzenia torowiska,
- brak przystanku oznacza brak ekranów wygłuszających, co przy zwiększonej częstotliwości przejazdów pociągów będzie uciążliwe dla okolicznych mieszkańców?"
Link do petycji znajduje się tutaj.
Zdania mieszkańców na temat powstania przystanku kolejowego na Osadzie Jana są mocno podzielone. Pod koniec lipca na spotkaniu z przedstawicielami PKP pomysł był ostro krytykowano. Padały argumenty, że pociągi będą hałasować, wywoływać drgania, domy zaczną pękać, blisko znajduje się dworzec.
Więcej o spotkaniu pisaliśmy w artykule Mieszkańcy przeciw przystankowi. Pytają, kto za tym stoi?
A o planach względem przystanku można przeczytać w tekście Przystanek Osada Jana. Będą dwa perony, pochylnia i ciche tory.
Czytaj także:
Tarnowskie Góry. W 43 rocznicę strajku w Fazosie
Mężczyzna w studni. Na pomoc wezwano strażaków
[ZT]43174[/ZT]
Protestują20:24, 22.08.2023
Nierozgarnieci 20:24, 22.08.2023
Varto21:04, 22.08.2023
Patrząc okiem osoby z prawie 20letnim stażem na kolei jest to chory pomysł aby robić przystanek 800metrów od dworca PKP dodatkowo zmniejszając przepustowość na odcinku TG-Nakło Śląskie linii 131. Chciałbym aby w przyszłości takimi pomysłami zajmowali się kolejarze, a nie lokalna posłanka partii rządzącej. 21:04, 22.08.2023
Olo21:29, 22.08.2023
Nie chca przystanku kolejowego bo maja blisko do dworca , to zlikwidujmy tez autobusowy jest jeszcze blizej !! 21:29, 22.08.2023
tymek22:14, 22.08.2023
Autobusowy wystarcza w zupełności .... poco likwidować autobus ....aby teraz na gwałt szukać pretekstu na jakiś mało potrzebny kolejowy przystanek. 22:14, 22.08.2023
Alojs21:49, 22.08.2023
To jest niepotrzebna inwestycja. 21:49, 22.08.2023
42-60017:23, 23.08.2023
na bank niepotrzebna chyba tylko komuś. kto chce nz tym zarobić albo zbić kapitał polityczny i obalić obecnego.burmistrza. 17:23, 23.08.2023
autobusiarz22:12, 22.08.2023
tylko w tamtych miastach nie ma tak rozwinietej drogi dojazdu i przejścia. Z Osady na Dworzec to dwa przystanki wszystkimi.liniami M3, M102,735,19, 94 ,142, 614,3i jeszcze wiele innych . Głupota . Lepiej zrobić to za Obwodnicą wtedy i Bobrowniki by skorzystały
Miejsce wymyślił jakiś mało kumaty albo nikt z Osady 22:12, 22.08.2023
Ja10:37, 04.09.2023
za obwodnicą to już byłaby stacja w polu...czyli dla nikogo.
W obecne miejsce z Bobrownik też będzie można dojść, natomiast można przesunąć przystanek maksymalnie do obwodnicy. Wtedy na obszarze za obwodnicą byłoby miejsce na parking, pod obwodnicą powstałoby przejście podziemne.
Co do pomysłów by do Katowic jechać z przesiadkę przez dworzec w centrum TG to brzmi to absurdalnie gdy można mieć koło domu przystanek z którego dojedzie się bezpośrednio.
Dodajmy, że w przyszłości pociągi do Katowic mogą być co półgodziny albo częścięj, a autobusu M3 już nie będzie.
10:37, 04.09.2023
Miejscowy 07:17, 23.08.2023
Protestuje kilka domów z ul.Chopina . Kolej w tym miejscu była jest i będzie ,a to jedyna okazja by taki przystanek powstał .Mała dzielnica ,ale 5000 ludzi .Mieszkańcy OSADY JANA chcecie szybkich dojazdów do Katowic ,Gliwic to głosujcie ZA . Dajcie szansę młodemu pokoleniu Tarnogórzan .W innych miastach budują nowe przystanki kolejowe ,a my mamy się cofać ,bo paru osobom to nie pasuje. OBUDŻCIE SIĘ 👍 07:17, 23.08.2023
kierowca09:03, 23.08.2023
Z tymi Gliwicami to bym się nie rozpędzał. Będzie nie dość, że dłużej niż autobusem 80, to jeszcze z przesiadką na dworcu w Bytomiu... 09:03, 23.08.2023
Ira10:05, 23.08.2023
Zgadzam się! Gdzie można podpisać petycję poparcia budowy przystanku? 10:05, 23.08.2023
Ja10:39, 04.09.2023
Dodam, że możliwe jest stworzenie połączeń kolejowych z TG do Gliwic z pominięciem Bytomia, jest umożliwiająca to łącznica. Ponieważ powstaje linia kolejowa na lotnisko to w przyszłości pociągi Pyrzowice - TG- Gliwice są całkiem realne.
Czas przejazdu będzie zdecydowanie lepszy po remoncie linii kolejowej niż wlekącym się 80, albo nawet lepszy niż M14. 10:39, 04.09.2023
gaxy08:15, 23.08.2023
Jeżeli przystanek to i osobny tor a i tak to może nie rozwiązać problemu. Linia kolejowa to nie autostrada gdzie się można wyprzedzać. Co chwila zatrzymujący się skład zablokuje linię. A potem wszyscy będą narzekać jakie to pociągi w Polsce wolne i że ciągle się spóźniają 08:15, 23.08.2023
Spec09:03, 23.08.2023
Pociągi po torach pomykają innymi zasadami jak to ma miejsce na drogach. Przystanek to nie stacja ,a linia ma być przebudowana tak by było sprawniej. 09:03, 23.08.2023
Osadnik09:12, 23.08.2023
A skąd pomysł, że: "brak przystanku oznacza brak ekranów wygłuszających" ?
Czyli przystanek miałby być powodem przekroczenia dopuszczalnych norm hałasu? (domyślam się, że przez częste hamowanie pociągów pasażerskich na przystanku)
Ja akurat zwolennikiem ekranów nie jestem - szpecą, zasłaniają przyrodę. Jeśli brak przystanku oznacza brak ekranów, to jestem zdecydowanie za brakiem przystanku. 09:12, 23.08.2023
Dd10:08, 23.08.2023
Inwestycja pt. coś trzeba zrobić aby wydać pieniądze. 10:08, 23.08.2023
eko17:24, 23.08.2023
tak to wygląda
Dodać trzeba jeszcze ze bezmyślnie I bez analiz 17:24, 23.08.2023
zigmunt11:32, 23.08.2023
To jak już tak zaczynamy robić te przystanki to ja proponuję jeszcze kolejne w Lasowicach, Sowicach i przywrócić stacje zlikwidowaną w Strzybnicy. Czemu tylko inwestycje w centrum a reszta dzielnic władze miasta mają w dupie. 11:32, 23.08.2023
zamet17:20, 23.08.2023
Stacja w Strzybnicy z tunelem to super inicjatywa. To pozwoliłoby stworzyć przemysłową bogatą dzielnicę i zPewnic jej rozwoj jaki byl kiedyś. Jednak działacze tarnogórscy wolą zagarażowy mały przystanek kolejowy który oprócz kilku podróżnych nic nie wniesie. Taki ich koncept na nowoczesne miasto. Ktoś uraził ego kilku artystów i teraz będą happeningi w calekj Polsce za peronem na Osadzie a nikt nie widzi innych potrzebujących dzielnic. 17:20, 23.08.2023
Mieszkaniec osady15:33, 23.08.2023
Hałas, hałas i jeszcze raz hałas. Tego chcecie na spokoniej jak dotąd dzielnicy. Podobno pociągi będą zapowiadane przez głośnik a tego w nocy nawet ekrany nie wytłumią. Po co ten przystanek mając kilometr do dworca nikt nie wie ! Uszczęśliwianie na siłę tylko kogo. Już widzę tę tłumy korzystające z tego przystanku. Szkoda dziełek i garaży, ktore stracą obecni właściciele. Zacznie brakować miejsc parkingowych pod blokami, za to będzie postoj taksówek i płatny parking pod peronem. Kto wie może jeszcze autobusy. 15:33, 23.08.2023
~21:57, 23.08.2023
Zgadzam się z każdym słowem. 21:57, 23.08.2023
Ja10:26, 04.09.2023
Z tymi garażami to za pewne plotka, choć gdyby miał powstać w okolicy parking koło dworca, to wtedy faktycznie to miejsce może być potrzebne. Ale przecież na tym można skorzystać! Powinien powstać parking podziemny, właściciele obecnych garaży powinni wtedy dostać za darmo miejsca, mogą to być nawet miejsca garażowe.
Przy czym obecnie nie ma planów by parking powstał, więc garaże nie są zagrożone.
Natomiast dziwię się, że ludzie wolą chodzić 1km do dworca w centrum TG, gdy mogą mieć znacznie bliżej. Radzę zwrócić uwagę, że w przyszłości połączeń kolejowych będzie znacznie więcej niż w przeszłości, także ze względu na pociągi jadące z Katowic do lotniska w Pyrzowicach. Może to skutkować w przyszłości likwidacją linii autobusowej M3, natomiast wszystkie bilety okresowe będą honorowane w pociągach. Czy Osada Jana chce być zapomnianym zadupiem z którego trzeba iść 1km żeby dojechać do Katowic?
Zapowiedzi głosowe to nie musi być problem - może dyskutować ich głośność albo nawet może ich nie być. Jest wiele przystanków kolejowych gdzie nie ma żadnych zapowiedzi głosowych.
10:26, 04.09.2023
Z Osady17:07, 23.08.2023
Linia kolejowa która jest dzisiaj ,jest z ogromnymi ograniczeniami tylko z powodu remontu torów w Chorzowie .Gdy skończy się tam ,to zacznie u nas.Czy się podoba czy nie pociągi w 2025 wracają na tory i cały Ślask będzie miał nowe przystanki , a tu paru markerów ma zablokować rozwój TG. Nikt nie zabierze garaży to fałszywa propaganda i tyle. 17:07, 23.08.2023
Alojz04:26, 25.08.2023
A jo się pytom jak w maju wyrżnęli na eksie wszystkie drzewa to kaj boly petycje gniazda lęgowe leżały na ziemi nawet z gwarka nikt dupy nie ruszył pismaki 04:26, 25.08.2023
tyuty13:20, 26.08.2023
SEKS ZA DARMO, tylko dzisiaj. ----- https://s4.lv/salon 13:20, 26.08.2023
Jesteśmy ZA!!!20:46, 30.08.2023
Tak chcemy mieć przystanek kolejowy na Osadzie Jana!!!, dlaczego mamy nie skorzystać z takiej inwestycji, szybszy i wygodniejszy dojazd np. do Katowic, a nie w przepełnionym autobusie, albo w korkach samochodem, wygodny dojazd również do Pyrzowic. Mamy też tu dużo studentów i uczniów. którzy chętnie skorzystają z tego przystanku jadąc do szkół i na uczelnie. Zresztą tory i tak będą remontowane i pociągi będą po nich jeździły, więc mamy nadzieję, że jako mieszkańcy również będziemy mogli z tego skorzystać! 20:46, 30.08.2023
Nika06:52, 03.09.2023
Ludzie ogarnijcie się to jest ogromna szansa dla dzielnicy Ludzie będą mogli szybciej dojeżdżać do pracy nie będą stać w korkach. A pociagi i tak będą tedy jeździły. Tylko będzie jeszcze gorzej bo nie będzie ekranow 06:52, 03.09.2023
Ja10:17, 04.09.2023
ekrany będą niezależnie od tego czy stacja powstanie czy nie.
ale jeśli nie będzie stacji a autobus M3 będzie zlikwidowany, czy inaczej mówiąc, przeniesiony na tory, to dojazd do Katowic się ludziom znacząco pogorszy bez tego przystanku. 10:17, 04.09.2023
Ja10:16, 04.09.2023
Ja tam nie mieszkam, ale z pociągów TK-Katowice korzystałem i będę korzystać. Dla mnie lepiej żeby tego przystanku nie było bo zawsze wydłuży trochę czas przejazdu.
Nie wiem tylko czy mieszkańcy są świadomi, że w przyszłości może nastąpić integracja komunikacji w regionie (np. wszystkie bilety okresowe będą też honorowane w pociągach, których będzie znacznie więcej), co spowoduje likwidację linii autobusowych dublujących połączenie kolejowe. Mieszkańcy Osady Jana będą wtedy musieli albo pieszo dojść do dworca w Tarnowskich Górach albo dojechać tam autobusem. Ich wybór. 10:16, 04.09.2023
Jesteśmy ZA!!!!!12:35, 19.09.2024
Tak czekamy na ten przystanek, do Katowic będzie można dojechać wygodnie w ok 30 minut, tory i tak będą rozbudowane, to dlaczego byśmy mieli nie korzystać z możliwości dojazdu! Osoby pracujące w Katowicach, Chorzowie, studenci i uczniowie oraz osoby chcące jechać na zakupy czekają na tą możliwość , liczymy że garstka krzykaczy nie sprawi, że mieszkańcy Osady Jana i Bobrownik stracą taką możliwość
12:35, 19.09.2024
Onkyo21:29, 22.08.2023
12 9
Chyba podobne odległości dzielą Katowice-Załęże, Batory-Świętochłowice, Bytom-Karb, nowy Bytom Północ i Rojca.
Jeżeli linia kolejowa ma spełniać funkcję transportu GZM, to przystanki muszą być stosunkowo gęsto, żeby odciążyć inne środki transportu, a ponadto podnieść samą atrakcyjność kolei jako alternatywy dla transportu metropolitalnego. 21:29, 22.08.2023
antymetropol22:18, 22.08.2023
9 12
po co Tarnowskim Górom potrzebna ta metropolia? Żeby sobie burmistrz Czech mógł fajną fotkę strzyknąć i pochwalić się znajomością z gronem ważnych prezydentów miast. Bo on jedynie niski wzrostem Burmistrz jest musi wyleczyć swoje kompleksy. 22:18, 22.08.2023
KToś23:43, 22.08.2023
15 8
To chyba ten 20 letni staż był robiony na wschodniej stronie Europy. Wystarczy się popatrzeć na odległość przystanków kolei miejskich w zachodnich miastach. Na szybko znalazłem, że w Londynie średnia odległość to 300 metrów drogą naziemną, nie po torach. Żeby się dostać z dworca do planowanego przystanku pieszo albo na rowerze trzeba pokonać ponad 1,5 km. Jeśli to jest mało i jest to niepotrzebne, to można też przenieść wszystkie przystanki autobusowe z osady gdzieindziej, a osada niech drałuje na dworzec - ten sam dystans. 23:43, 22.08.2023
Ja10:32, 04.09.2023
1 0
Jednym z problemów kolei w Polsce jest zła lokalizacja przystanków kolejowych: daleko od osiedli mieszkaniowych. Jeśli linia kolejowa TK-Katowice ma być częścią komunikacji w regionie to musi być więcej przystanków niż teraz.
Jeśli ma to być linia tylko z ruchem towarowym i dalekobieżnym to nowy przystanek nie jest potrzebny.
Jednak w obecnych planach rozwoju Metropolii ta linia kolejowe ma być wykorzystywana w ruchu aglomeracyjnym, na takich liniach przystanki co 1km są stosowane (oczywiście nie jeden za drugi, ale gdy jest to uzasadnione, jak w tym przypadku: kto z Osady Jana chce chodzić codziennie 1km na dworzec w TG?) 10:32, 04.09.2023