Fot. PKM Świerklaniec
25 nowych autobusów elektrycznych i hybrydowych wzmocni od czwartku flotę komunikacji miejskiej w Gliwicach. Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach, Katowicach i Sosnowcu oraz Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu dostaną w 2026 r. ponad 30 nowych autobusów elektrycznych.
Gliwickie PKM zamówiło 15 nowych autobusów hybrydowych Solaris Urbino 18 Hybrid w marcu br. Postępowanie ws. zakupu z własnych środków 15 takich pojazdów spółka prowadziła od listopada ub.r. Zgłosił się do niego tylko Solaris, który zaproponował cenę 39,9 mln zł brutto. Jego oferta została zaakceptowana.
W listopadzie ub.r. PKM podpisał z tym samym dostawcą wartą 42,3 mln zł brutto umowę na siedem elektrycznych autobusów przegubowych 18-metrowych (o mocy napędu 240 kW) oraz trzy elektryczne 12-metrowe (o mocy 160 kW) z napędem elektrycznym, a także mobilną ładowarkę o mocy min. 40 kW.
Obecnie PKM Gliwice prowadzi przetarg na osiem nowych autobusów elektrycznych: sześć przegubowych autobusów trzyosiowych o długości ok. 18 metrów oraz dwa autobusy dwuosiowe o długości ok. 12 metrów, a także infrastrukturę ładowania.
Gliwickie PKM, które użytkuje blisko 200 autobusów, jest jednym z największych samorządowych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - obok podobnych spółek z Katowic, Sosnowca oraz Tychów, a także metropolitalnej spółki ze Świerklańca. Udziałowcami PKM Gliwice są miasta: Gliwice, Zabrze i Knurów, gminy Gierałtowice i Zbrosławice, a także GZM.
W ostatnich dniach GZM informowała o podpisaniu umowy w przetargu na 31 nowych autobusów elektrycznych dla samorządowych przewoźników. Hiszpańska firma Irizar ma dostarczyć piętnaście autobusów miejskich 12-metrowych oraz szesnaście 18-metrowych (przegubowych).
Zamówiono również 18 mobilnych ładowarek dwustanowiskowych o mocy co najmniej 2x40 kW, jednej ładowarki trzystanowiskowej 3x40 kW i jednej ładowarki trzystanowiskowej 3x60 kW, a także budowę posadowienia dla tego ostatniego urządzenia.
Zakup ten jest częścią projektu "Zielony Transport GZM". Wozy w pierwszej połowie 2026 r. mają trafić do PKM-w w Gliwicach, Katowicach i Sosnowcu oraz Przedsiębiorstwa Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu.
PKM Gliwice ma dostać siedem autobusów przegubowych i cztery ładowarki mobilne, PKM Katowice - dziewięć autobusów przegubowych i pięć ładowarek mobilnych, PKM Sosnowiec osiem autobusów 12-metrowych, cztery ładowarki mobilne i obie stacjonarne, a PKM Świerklaniec - siedem autobusów 12-metrowych i pięć ładowarek mobilnych.
GZM już w poprzednich latach zamawiała pojazdy elektryczne dla samorządowych przewoźników. Pod koniec 2023 r. dostarczono 32 takich wozów, których sfinansowanie wsparły unijne i krajowe dotacje z programu Gepard II. PKM Gliwice dostało wówczas osiem elektryków.
Niezależnie od tego przetargu, w marcu br. GZM ogłosiła postępowanie na zakup kolejnych 42 autobusów elektrycznych z infrastrukturą ładowania (również pod kątem KPO) dla swojej spółki Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitalnej w Świerklańcu. Wpłynęły tam oferty Solarisa (170,9 mln zł brutto) i Irizara (152 mln zł netto).
Ponadto, pod koniec ub.r. Metropolia zawarła umowę dofinansowania projektu "Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem dla transformacji regionu etap I", który obejmuje m.in. zakup ośmiu autobusów elektrycznych i czterech ładowarek plug-in - na rzecz PKM Świerklaniec, które ma obsługiwać nowymi wozami trasy z Katowice Airport do Katowic i Sosnowca.
Do końca listopada br. na drogi Metropolii ma natomiast wyjechać osiem pierwszych autobusów napędzanych wodorem. Zostały one kupione w projekcie Hydrogen GZM, finansowanym ze środków NFOŚiGW. Dostawcą, za 31,8 mln zł, została spółka PAK-PCE. (PAP)
mtb/ mick/
Czytaj także:
Tarnowskie Góry. Sieć potwierdziła otwarcie sklepu