Fot. Elżbieta Kulińska
W niedzielę 14 grudnia wchodzi w życie nowy roczny rozkład jazdy pociągów 2025/2026. Zmiany dotyczą między innymi Tarnowskich Gór i powiatu tarnogórskiego.
Linie komunikacyjne obsługiwane przez Koleje Śląskie:
W 2025 roku Województwo Śląskie w uzgodnieniu z Województwem Łódzkim podjęło decyzję o reaktywacji przewozów pasażerskich na odcinku Herby Nowe – Kłobuck – Chorzew Siemkowice. Dlatego wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy 2025/2026 (od 14 grudnia br.), po 12 latach przerwy w trasę wyruszą pociągi, zapewniając obsługę miejscowości dotychczas pozbawionych połączeń kolejowych: Kłobuck i Działoszyn. Oferta przewozowa, zlecona przez województwo śląskie w uzgodnieniu z województwem łódzkim, będzie obejmować:- 6 par codziennych pociągów relacji Chorzów Batory – Chorzew Siemkowice i z powrotem,- 2 pary codziennych pociągów relacji Chorzów Batory – Kłobuck i z powrotem.Operatorem będą Koleje Śląskie. W Chorzewie Siemkowicach zostaną stworzone skomunikowania do/z Łodzi, a w Chorzowie Batorym do/z Katowic.
W sierpniu br. w uzgodnieniu z Województwem Małopolskim uruchomiono nowe bezpośrednie połączenia kolejowe Częstochowa – Kraków i z powrotem. W nowym rozkładzie jazdy zwiększono liczbę z 3 do 4 par pociągów w dobie. Pociągi będą odjeżdżać z Częstochowy o 6:04, 10:10, 13:49, 18:29, a z Krakowa Głównego o 8:25, 12:00, 16:31, 21:08. Czas przejazdu wynosi 1 godzinę i 38 minut.
Dzięki współpracy województwa śląskiego z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią w nowym rozkładzie jazdy na odcinku Chorzów Batory – Tarnowskie Góry będzie obowiązywał takt półgodzinny w dni robocze i takt godzinny w dni wolne od pracy. W Chorzowie Batorym zostały zapewnione skomunikowania z linią S1 celem umożliwienia szybkiego dojazdu do Katowic.
Na odcinku Zawiercie – Lotnisko Pyrzowice – Tarnowskie Góry liczba połączeń zostanie zwiększona z 10 do 12 par codziennych pociągów i pociągi na lotnisko pojadą co dwie godziny. W ciągu dnia pociągi pojadą w wydłużonej bezpośredniej relacji do/z Chorzowa Batorego.
Wszystkie 14 par pociągów będzie kursowało codziennie.
Oprócz dotychczasowych pociągów Kubalonka (z Gliwic przez Rybnik) i Stożek (z Raciborza przez Rybnik) zostanie uruchomiony nowy pociąg Soszów relacji Racibórz – Rybnik – Wisła Głębce i z powrotem kursujący w dni wolne.
Od 14 grudnia zostanie przywrócony ruch pociągów do Zwardonia (obecnie od Węgierskiej Górki do Zwardonia przewozy są realizowane autobusową komunikacją zastępczą).
Pociąg Ornak będzie kursował w dni wolne od 20 grudnia do 1 marca z Częstochowy (odjazd godz. 5:35) do Zakopanego (przyjazd godz. 11:48) oraz z Zakopanego (odjazd godz. 16:02) do Częstochowy (przyjazd godz. 21:41).
Linie komunikacyjne obsługiwane przez Polregio i Łódzką Kolej Aglomeracyjną (ŁKA)
W nowym rozkładzie jazdy 2025/2026 zwiększeniu ulegnie liczba połączeń na odcinku Częstochowa – Chorzew Siemkowice, z 7 par pociągów w dni robocze i 6 w dni wolne do odpowiednio 10 par pociągów w dni robocze i 8 par w dni wolne od pracy. Polregio uruchamiać będzie 8 par pociągów (w tym jedna do/z Łodzi Fabrycznej), a Łódzka Kolej Aglomeracyjna 2 pary pociągów (obie do/z Łodzi Fabrycznej).
W nowym rozkładzie jazdy 2025/2026 zwiększeniu ulegnie liczba połączeń na odcinku Częstochowa – Radomsko z 16 do 18 par codziennych pociągów w dobie, z czego 10 par będzie obsługiwało Polregio, a 8 par będzie obsługiwać Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA). Ponadto prawie wszystkie pociągi w ciągu dnia nie będą kończyć i rozpoczynać biegu w Radomsku (jak obecnie), ale pojadą bezpośrednio do/z Łodzi.
Linie komunikacyjne obsługiwane przez Polregio
Nastąpi zwiększenie liczby połączeń z 9 par pociągów w dni robocze i 5 par pociągów w dni wolne do odpowiednio do 13 par w dni robocze i 8 par pociągów w dni wolne.
Racibórz – Kędzierzyn-Koźle – Opole Główne – Wrocław Główny
Nastąpi zwiększenie liczby połączeń z 10 par pociągów w dni robocze i 7 par pociągów w dni wolne do odpowiednio do 12 par w dni robocze i 9 par pociągów w dni wolne. Większość pociągów będzie kursować w bezpośredniej relacji do/z Wrocławia Głównego.
Relacja pociągu Malinka z dotychczas kursującego z Brzegu przez Opole do Wisły została wydłużona do Wrocławia Głównego. Pociąg będzie wyjeżdżał z Wrocławia Głównego o godz. 6:53, a powrotny z Wisły Głębiec o godz. 15:59 i kursował codziennie w czasie ferii zimowych i wakacji oraz w weekendy w pozostałym okresie. Ponadto w piątkowe popołudnia dla studentów zostanie uruchomiony nowy pociąg Ignacy relacji Wrocław Główny – Rybnik.
Poprzez połączenie relacji pociągów uruchomiono nowy bezpośredni pociąg z Czechowic-Dziedzic (odjazd godz. 4:46) do Krakowa Głównego (przyjazd godz. 6:30).
Uruchomione zostaną 3 pary nowych pociągów przyspieszonych, które będą odjeżdżać z Bielska-Białej Głównej o godz. 5:45, 15:42, 18:19,a z Krakowa Głównego o godz. 3:58, 12:23, 18:34. Będą się one zatrzymywały m.in. w Kozach, Kętach, Andrychowie i Wadowicach, a ich czas przejazdu będzie wynosił 2 godziny (pół godziny krócej od pociągów osobowych). Dzięki nowym pociągom liczba 10 par pociągów ulegnie zwiększeniu do 13 par w dni robocze oraz 11 par w dni wolne, co pozwoli zapewnić możliwość dojazdu rano co godzinę do Bielska-Białej oraz powrotu co godzinę po południu.
Czytaj także:
Specustawa dla gminnej drogi? Nikt z nami nie rozmawiał!