Publikacja własnej książki to dla wielu autorów spełnienie marzeń. Jednak osiągnięcie tego efektu wymaga odpowiedniego zaangażowania i wkładu finansowego. Wydanie książki to koszt, na który składa się wiele elementów. O czym dokładnie mowa? Podpowiadamy, jakie elementy składają się na koszt wydania własnej książki, czyli ile może kosztować przygotowanie plików drukarskich, projekt okładki, łamanie książki, koszt druku, redakcja i korekta tekstu, promocja książki i wiele innych…
Jakie są tak naprawdę koszty wydania książki? Co trzeba wiedzieć?
Choć wiele osób uważa, że wydanie książki to jedynie sam druk, to prawda jest zgoła odmienna. W rzeczywistości proces druku poprzedzony jest wieloma działaniami przygotowującymi rękopis do wydania. Forma drukowana to także nie jedyna dostępna obecnie opcja, ponieważ autorzy często decydują się na wydanie e-booka lub audiobooka. Co więc składa się na koszt wydania książki?
Koszt wydania książki – co się na niego składa?
Aby dowiedzieć się, co składa się na koszt wydania książki, trzeba mieć świadomość, jakie działania wchodzą w skład publikacji. Do bezpośrednich kosztów zalicza się przygotowanie książki, czyli:
- redakcja i korekta tekstu,
- projekt typograficzny książki,
- skład tekstu (DTP),
- projekt okładki,
- stworzenie blurba i przygotowanie wersji elektronicznej plików – PDF dla drukarni oraz mobi i epub dla platform cyfrowych (ewentualnie mp3 w przypadku powstania wersji elektronicznej w postaci audiobooka).
- w przypadku wersji papierowej do kosztów wydania trzeba dodać jeszcze koszt druku książki oraz jej logistykę.

Oprócz kosztów bezpośrednich są jeszcze koszty pośrednie, do których zaliczają się:
- wynagrodzenia pracowników (redaktorów, grafików, korektorów, menadżerów sprzedaży, specjalistów marketingu i dystrybucji, opiekunów procesu wydawniczego, pracowników administracji itd.),
- koszty wynajmu biura oraz magazynu,
- koszty promocji,
- koszty logistyczne oraz pozostałe: pocztowe, administracyjne, księgowe, rachunkowe, prawne, koszty utrzymania serwerów, licencji na oprogramowanie, szkoleń, ubezpieczeń czy dodatkowych eventów, jak na przykład targi książki.
Wszystkie powyższe działania to koszty, które składają się na proces wydawniczy. Trudno je oszacować, każde wydawnictwo będzie miało bowiem inne stawki. Nieco łatwiejsze jest podanie zakresu cenowego dla konkretnych działań związanych z wydaniem książki w wydawnictwie:
- Projekt okładki – 500-2000 zł netto,
- Redakcja tekstu – 150-300 zł netto za arkusz wydawniczy (40 tysięcy znaków),
- Korekta tekstu – 50-100 zł netto za arkusz wydawniczy,
- Projekt typograficzny – 100-2000 zł netto,
- Skład tekstu – 100-250 zł netto za arkusz wydawniczy,
- Druk książki – zwykle od kilku do kilkunastu złotych za egzemplarz (w zależności od objętości książki i wysokości nakładu),
- Stworzenie profesjonalnego blurba – 250-1000 zł netto.
Nie istnieje więc uniwersalna odpowiedź na pytanie – „ile kosztuje wydanie książki?”. Taki koszt wynika z wielu czynników i różni się nawet w przypadku kosztów bezpośrednich. Różnice mogą wynikać także ze stopnia skomplikowania danej publikacji, nakładu pracy przy niej, długości tekstu, wielkości nakładu oraz sposobu dystrybucji i promocji. To wszystko oraz wiele więcej wpływa na ostateczną cenę publikacji książki.
Warto wiedzieć, że ogromne różnice w kosztach wynikają na przykład z samej promocji książki. Stawki mogą być bardzo zróżnicowane, ponieważ zależą od rodzaju miejsca publikacji reklam.
Koszty uzależnione są ponadto od modelu wydawniczego, w którym można wydać książkę. W Polsce dostępne są 4 takie modele:
- Wydanie selfpublishingowe - autor przejmuje rolę wydawcy, ponosząc zarówno koszty bezpośrednie, jak i pośrednie związane z publikacją. Samodzielnie organizuje cały proces wydawniczy i czuwa nad każdym etapem. Autor ma pełną swobodę decydowania o treści i formie książki, co pozwala mu wydać dokładnie to, na co ma ochotę.
- Wydanie vanity - autor płaci wydawnictwu za konkretne usługi związane z procesem wydawniczym oraz za wprowadzenie książki do systemów dystrybucyjnych. W zamian za pokrycie tych kosztów, otrzymuje wysoki procent od sprzedaży. Dla wydawnictwa głównym celem nie jest generowanie zysków ze sprzedaży książek, lecz opłaty za świadczone usługi. W tym modelu autor ma pełną swobodę wyboru tematu i formy książki.
- Wydanie tradycyjne - autor udziela wydawnictwu licencji lub przekazuje autorskie prawa majątkowe do książki. Wydawnictwo bierze na siebie koszty publikacji i płaci autorowi tantiemy, czyli procent od uzyskanych zysków ze sprzedaży. W tym przypadku prowadzona jest rygorystyczna selekcja, a wydawca decyduje, które książki zostaną opublikowane.
- Wydanie subsydiowane - autor wnosi subsydiację, czyli własny wkład finansowy na publikację książki. Może liczyć na wsparcie specjalistów. Zyski ze sprzedaży są dzielone między autora a wydawcę. W porównaniu do wydania tradycyjnego, selekcja dzieł jest mniej rygorystyczna. Przykładem wydawnictwa działającego z sukcesami w tym modelu jest Novae Res.