Zamknij

Tarnowskie Góry. Po termomodernizacji zniknęły gzymsy i zdobienia. Tarnogórzanka jest oburzona

49%
20%
20:02, 05.03.2022 ok. 1 min. czytania
18 To już zdjęcie archiwalne jednego z budynków przy ul. Jana II Opolskiego w Tarnowskich Górach. Termomodernizacja skończyła się likwidacją gzymsów i innych przestrzennych zdobień. Fot. Jarosław Myśliwski To już zdjęcie archiwalne jednego z budynków przy ul. Jana II Opolskiego w Tarnowskich Górach. Termomodernizacja skończyła się likwidacją gzymsów i innych przestrzennych zdobień. Fot. Jarosław Myśliwski

– Kto zgodził się na zniszczenie walorów architektonicznych i zabytkowych zespołu czterech budynków z 1925 r. przy ul. Jana II Opolskiego w Tarnowskich Górach? – pyta czytelniczka.

Chodzi o bloki będące w zasobach Międzygminnego Towarzystwa Budownictwa Społecznego, które są termomodernizowane.

Czytelniczka wspomina o nie odtworzeniu charakterystycznych gzymsów, w tym rzadko spotykanego półokrągłego podokapowego, gładko tynkowanych opasek okiennych, rytmicznych lizen i wypukłych arkadowych zdobień ścian bocznych.

– Niektóre wybiórczo namalowano czerwoną farbą, tyle że wcześniej były przestrzenne. To samo zrobiono z pobliskim "osiedlem Mickiewicza", z lat 50. XX w. – nie odtworzono gzymsów i opasek okiennych, tylko wszystko zrównano, jak w bloku z wielkiej płyty – denerwuje się czytelniczka.

MTBS zapewnia, że wszystkie prace związane z termomodernizacją budynków przy ul. Jana Opolskiego 1-9 i 2-10 wykonywane są zgodnie z projektem budowlanym.

Nie zakłada on odtworzenia elementów przestrzennych elewacji, są uwidocznione tylko w postaci wymalowań.

Przedstawiciele MTBS-u zwracają też uwagę, że opisywane budynki nie są wpisane do gminnej ewidencji zabytków i nie znajdują się w strefie konserwatorskiej.

 

(esp)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 20%
nie podoba mi się 49%
śmieszne 5%
szokujące 5%
przykre 3%
wkurzające 18%
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze [18]

komentarz(18)

MieszkaniecMieszkaniec

19 1

Wyrównać i zapomnieć. Bo to nie zabytek. Rynek zabetonować a drzewa wsadzić w donice.
XXI wiek. Albo się do tego przyzwyczaimy albo nie.

20:35, 05.03.2022
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

OloOlo

5 0

Takie miasto.

21:45, 05.03.2022

tgtg

7 0

jaki inwestor, projektant i urzędnik -takie pozwolenie i efekt.

23:19, 05.03.2022

Tarnogórski paleolitTarnogórski paleolit

28 1

Tarnowskie Góry to modelowa porażka konserwatorska - tylko raz w latach 70. XX w. udało się stworzyć niepowtarzalny klimat zabytkowego miasta, umieszczając nad wszystkimi witrynami sklepowymi i m.in. nad wejściem do siedziby SMZT ozdobne szyldy, kowalskiej roboty z artystycznie wykonanymi witrażykami. Został z nich szyld Stowarzyszenia, a resztę zniszczono. Tu zawsze dziedzictwo kulturowe traktowano jak dopust Boży, zbędny balast. I nic się, jak widać, nie zmieniło za burmistrza Czecha, choć wydawało się, że za spisem obiektów górniczych do UNESCO, bardziej się będzie dbało o budynki o walorach zabytkowych. Nic bardziej mylnego!
W otchłani tej pochodzącej z epoki kamienia łupanego tarnogórskiej kaście urzędniczej (bo takie jest ich przeciętne pojmowanie estetyki) tli się jednak promyk nadziei, bo na szczęście przy ocieplaniu domów przy ul. Jana II Opolskiego nie skuwali gzymsów, opasek i zdobień, tylko zakryli je styropianem. Za kilkadziesiąt lat, gdy nadejdą pokolenia bardziej wrażliwe na piękno i normalni, a nie bezmyślni zarządcy, w "Gwarku" ukaże się artykuł o odkryciu interesujących zdobień z 1925 roku.
Wszyscy będą się nimi zachwycać, bo najprawdopodobniej np. Ratusz już nie dotrwa ze swoją bogatą kamieniarką, gdyż podczas pierwszego "czyszczenia" elewacji tak bardzo naruszono strukturę płaskorzeźb, że już za niedługo zaczną odpadać płatami. Sami zobaczcie, jakie są chropowate, a przecież przed "czyszczeniem" wszystkie wzory i szczegóły były wyraźne, z gładką powierzchnią.

22:58, 05.03.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz
Przeczytaj komentarz

tgtg

16 1

zgodnie z projektem???...A ciekawe ile błędów projektowych zawiera projekt i jakie kompetencje wykazał ten kto dawał pozwolenie lub nie wnosił zastrzeżeń do zgłoszenia. Niektórym się wydaje że jak powiesz zgodnie z projektem to już jest dobrze. Ale rzeczywistość tarnogórska niestety pokazuje że jest inaczej i na pewno architektonicznie gorzej .Kolejny raz

23:17, 05.03.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DziurzankaDziurzanka

27 3

Pięknieje nam miasto UNESCO - zabytków ubywa a styropianu przybywa.

00:16, 06.03.2022
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

kiciokicio

2 0

., czy ktos zadal sobie trud i pomyslal czemu tak jest ? czemu styropianu przybywa ?

13:29, 06.03.2022

Mirka90Mirka90

10 20

A kogo w dobie absurdalbych cen energi ovchodza gzymsy gdzies pod rynnami?

07:51, 06.03.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

domekdomek

9 13

., jedna wielka sciema z zabytkami , nikt prywatnym osoba nie pomaga w remocie niby zabytkow , na opinie czeka sie bardzo dlugo , ., na reszte tez ,

08:14, 06.03.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

szokszok

9 18

., mtbs ma racje popieram , nikt im nie daje kasy to robia tak jak uwazaja za sluszne ., moze ta Pani co pyta chciala sfinasowac to przedsiewziecie ,

08:18, 06.03.2022
Odpowiedzi:2
Odpowiedz

pikus pikus

2 13

mtbs bardzo madra firma zrobili jak zaprojektowali i tyle , tak by czekali latami az by sie to wszystko zawalilo , wszyscy tak powinni robic ,moze by w koncu ktos zrozumial ,ze biurokracje trzeba przyspieszyc .,

13:27, 06.03.2022

eleganckoelegancko

2 9

., przedmowcy maja racje popieram w calej rozciaglosci ,Ci co neguja maja slaba wiedze na ten temat .
tak trzymac dobry kurs .

19:36, 07.03.2022

RonRon

6 20

Stare pryki chciałyby może chałup pod strzechą????? Już mogliby skończyć z tymi głupotami!!!

10:10, 06.03.2022
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

YorQYorQ

3 13

I po co zwiedzać jakieś stare dziury w ziemi.

10:55, 06.03.2022

Ji ha! Ha?Ji ha! Ha?

4 14

A kto każe przylepiać styropian na ścianę budynków....Bruksela - Warszawa? No to wykonują polecenie - bo kasę dają jako dopłatę. Czy jest cieplej w zimie - może tak ! Ile procent zaoszczędzono węgla....w lato za to zimno i wilgotne są mieszkania .

11:27, 06.03.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Zapadła prowincjaZapadła prowincja

20 2

Ostatnie wpisy są najlepszym dowodem, jacy ludzie tworzą aktywną część społeczeństwa Tarnowskich Gór.
Ludzie starsi, którzy wiele przeżyli, znają miasto i jego wartościowe dzieje, mają doświadczenie życiowe i mogą być kopalnią praktycznej wiedzy o tym, jak sobie radzić w życiu - są "starymi prykami".
Zabytki, czyli podstawowy zasób dóbr, na których i wokół nich da się zarabiać przez wiele dziesiątek lat, zapraszając masę turystów, to "chałupy pod strzechą".
Przy takim podejściu wielu mieszkańców nie ma się czemu dziwić, że porządne restauracje i kafejki to w Tarnowskich Górach już przeszłość: wszędzie (pojedyncze wyjątki potwierdzają regułę) mało, źle, drogo i oszukańczo. Turysta raz z usług takiej skorzysta i nie tylko wyjdzie z niesmakiem, ale obsmaruje knajpę i miasto gdzie tylko może. Tak się zresztą dzieje.
Ale o czym to świadczy? O nieustannie trwającej skrajnie zapadłej prowincji, "co widać, słychać i czuć"! (Niestety). Nie pomogła zmiana ustroju politycznego, ani Unia Europejska, bo kolejne pokolenia z mentalnością prowincji przejmują tu władzę i biznesy, nie dbając o jakość i inne wartości. Chcą się dorabiać szybko i byle jak, najchętniej kosztem innych i szkodząc innym ludziom.

11:44, 06.03.2022
Odpowiedzi:1
Odpowiedz
Przeczytaj komentarz

rrrr

10 1

Dokladnie. I jeszcze obawy niesie ten szykowany nowy prezes MTBS niejaki pseudobiznesmen Skrabaczewski. Doprowadzi to nasze miasto do dalszej istnej prowincjonalnej tandety przy ryzyku pełnej akceptacji obecnie podległych mu lojalnych urzędników i koleżków.

14:04, 06.03.2022

Dzieci z UkrainyDzieci z Ukrainy

6 1

Tu akurat zajmujemy się tarnogórskimi zabytkami.
Uchodźców przyjmujemy w TG z otwartymi rękami i z serca pomagamy im na wiele sposobów. Gdy zostaną przywiezione dzieci z ukraińskich sierocińców, z pewnością się nimi zaopiekujemy. Niestety, ale nie mamy żadnego wpływu na decyzje podejmowane przez dowódców Wojska Polskiego i NATO. Każdy pomaga tak, jak potrafi.

21:18, 06.03.2022
Odpowiedzi:1
Odpowiedz

A mozeA moze

3 4

Masz wpływ na decyzję bandyty Putina ruski

03:36, 07.03.2022

klimatklimat

2 5

., wydaje sie ,ze w tej kwestii powinni sie wypowiedziec naukowcy a w najgorszym wypadku eksperci .

06:56, 08.03.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DM 71DM 71

4 6

To może ta pani podpowie jak zachować te gzymsy a jednocześnie mieszkańcy tych kamienic nie płacili tyle za ogrzewanie.

09:54, 08.03.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Zbliżony kosztZbliżony koszt

11 1

Koszt odtworzenia zdobień w styropianie jest w zasadzie taki sam lub minimalnie większy (zależy od wykonawcy). Żeby zakryć bardziej wystające części elewacji, trzeba było wykrajać styropian od wewnątrz (w przypadku obu gzymsów). Natomiast gdy się kopiuje zdobienia, to się wykrawa ze styropianiu elementy obłe (gzyms podokapowy), a pozostałe nakleja na nakładane tafle styropianu. Jest zatem nieco więcej pracy przy wykrawaniu lizen i opasek. Wszystkie zdobienia dało się odtworzyć i uzyskać dofinansowanie. Jednak jeżeli MTBS celowo blokował wpis tych domów do miejskiej ewidencji zabytków, no jest winien zaniedbania i odpowiada za sposób wykonania ocieplenia.

11:25, 08.03.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RomanRoman

0 3

Latami o ( prawie 97) - opalali się lokatorzy tych kamienic i nikt nie narzekał że zimno mu jest. 21 wiek i wszyscy marzną. Lub Timmermans ze swoją ideologią - CO2 - zaskoczył nas tubylców by zakrywać elewacje styropianem . Gdzie tu logika . Cieplej w zimie - chłodno i wilgotno w lato.

13:57, 08.03.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TrzebaTrzeba

0 0

Stworzyc nowe tzw polskie procedury by wszystko trwało 10 lat jak to w Polsce przy okazji by wielu nierobow mogło zarobić

06:47, 10.03.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

he he he he

2 1

., widze ,ze popierajacy mtbs zrobili sobie darmowa rozrywke i wciagneli w dyskusje naiwnych ,. to tez swego rodzaju antyreklama kogos ,czegos stosowana w czasach dawnych , he he

04:08, 11.03.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OloOlo

1 2

To dobrze ze nie ma ,podczas silnych wiatrów mogą spadać ,stwarzając nieb jak w gliwicach

22:41, 12.03.2022
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%