Przebudowana stacja wąskotorowa jest częścią zrealizowanego przez samorząd Miasteczka Śląskiego nietypowego miejsca w skali kraju: węzła przesiadkowego, który powstał przy przystanku kolejowym odbudowanej linii kolejowej nr 182 do lotniska Katowice.
W piątek 4 lipca na przebudowaną stację wąskotorową w Miasteczku Śląskim wjedzie pierwszy pociąg Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych - podało w środę w mediach społecznościowych SGKW, które jest zarządcą i operatorem 21-kilometrowej linii z Bytomia.
Zrealizowany tam węzeł przesiadkowy objął parking na 150 samochodów, pętlę do obsługi ruchu lokalnego przez busy, przystanki autobusowe i wiaty dla rowerów. Częścią inwestycji była przebudowa stacji Miasteczko Śląskie Wąskotorowe, dzięki której stała się ona częścią unikalnej całości.
W środę na facebookowym profilu SKGW poinformowało o zakończeniu procedur związanych z końcowym odbiorem robót budowlanych na stacji. "Już w najbliższy piątek po raz pierwszy wjedziemy na nowy peron z planowym pociągiem pasażerskim! Wypatrujcie nas około 11:55" - napisali przedstawiciele stowarzyszenia.
"Druga wiadomość: odbiory za nami, będziemy mogli ustawić na przygotowanym torze wystawowym górniczy tabor, który będzie przypominał wszystkim odwiedzającym Miasteczko Śląskie o górniczych tradycjach gminy. Jednak zanim trafi on na pomnik musi zostać odpowiednio przygotowany, by pięknie prezentować się na nowej stacji" - dodano w informacji SGKW
Stowarzyszenie zwróciło uwagę na piątkowy termin wjazdu pierwszego pociągu SKGW na stację Miasteczko Śląskie Wąskotorowe. W tym roku po raz pierwszy uruchamia bowiem ogólnodostępne wakacyjne pociągi do Miasteczka Śląskiego nie tylko w weekendy, ale też w piątki.
[ZT]62138[/ZT]
Co roku Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (SGKW) prowadzi pociągi według wakacyjnego rozkładu jazdy na liczącej 21 km trasie z Bytomia przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego. To jedyny zachowany odcinek górnośląskiej sieci wąskotorowej, która w najlepszych czasach liczyła (bez bocznic) ponad 200 km.
Wzdłuż istniejącej do dziś linii znajdują się m.in.: stacja Bytom Karb Wąskotorowy, zabytkowa Elektrociepłownia Szombierki, stary kamieniołom i rezerwat bukowy na pograniczu Bytomia i Tarnowskich Gór, wpisane na listę UNESCO inne tarnogórskie podziemia pogórnicze czy zalew rekreacyjny Nakło-Chechło.
Poza sezonem wakacyjnym pociągi uruchamiane są na trasie skróconej - między Bytomiem i Tarnowskimi Górami - tak było i w tym roku. W rozkładzie wakacyjnym dostępne są po trzy połączenia Bytomia i Miasteczka Śląskiego w każdą stronę oraz po trzy na krótszej trasie Bytom Karb Wąsk. - Tarnowskie Góry Wąsk. Wybrane kursy może prowadzić parowóz. Rozkład jazdy oraz cennik znajdują się na stronie sgkw.eu.
[ZT]62142[/ZT]
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe powstały w 1853 r. Są najstarszą koleją wąskotorową w Polsce i drugą najstarszą koleją tego typu w Europie, starsza jest tylko Ffestiniog Railway w Walii. Przez ponad 140 lat służyła przemysłowi, przewożąc węgiel, rudy metali czy kamień.
Sieć wąskich torów o rozstawie 785 mm łącząca większość górnośląskich hut i kopalń rozciągała się od Raciborza na południowym zachodzie po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy. Rozwój transportu samochodowego w drugiej połowie XX wieku spowodował, że kolej wąskotorowa miała co raz mniej towarów do przewożenia. Zamykano kolejne linie. Pociągi towarowe przestały kursować w 2001 r.
W 2003 r. powołano Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, którego celem jest zachowanie w jak najlepszym stanie istniejących linii, budynków i taboru GKW oraz ochrona dziedzictwa przemysłowego. Jego wolontariusze, przy wsparciu samorządów i darczyńców, zajmują się m.in. remontami infrastruktury kolejowej i taboru orz prowadzeniem niezbędnej dokumentacji.(PAP)
mtb/ drag/
[ZT]62134[/ZT]