Trasą S1 na tym odcinku wiedzie najkrótszy dojazd do lotniska Katowice od strony Katowic oraz wschodniej części Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii czy Krakowa.
Od poniedziałku, 14 lipca, GDDKiA rozpocznie remont nawierzchni na blisko 13-kilometrowej jezdni drogi ekspresowej S1 w stronę lotniska Katowice. Wymieniana będzie też nawierzchnia na obu jezdniach S1 na węźle Podwarpie. Utrudnienia mają potrwać do II połowy września br.
Remontowana będzie pierwsza z jezdni ekspresowej S1, która jesienią 2006 r. połączyła węzeł na ówczesnych drogach krajowych nr 1 i 86 w miejscowości Podwarpie pod Siewierzem z węzłem Lotnisko nieopodal portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach.
Węzeł Lotnisko w 2012 r. połączono dwiema jezdniami S1 z węzłem Pyrzowice na autostradzie A1 (wówczas wiodącej tylko na południe). Drugą jezdnię odcinka S1 Podwarpie - Lotnisko oddano do ruchu wiosną 2021 r.
Jak wynika z informacji rzecznika katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Marka Prusaka, od 14 do 24 lipca będzie obowiązywała czasowa organizacja ruchu, zakładająca wyłączenie jezdni zbiorczo-rozprowadzającej węzła Podwarpie w kierunku Pyrzowic.
Z ruchu będą również wyłączone łącznice zjazdowe na węźle Podwarpie relacji Bielsko-Biała - Łódź/Częstochowa na DK91, Bielsko-Biała - Katowice na DK86, Katowice - Lotnisko w ciągu S1 oraz Częstochowa - Lotnisko w ciągu S1.
W tym okresie, na odcinku ok. 3 km, wyłączony będzie również prawy pas ruchu przy węźle Podwarpie w stronę lotniska. Objazd w stronę Katowic i Częstochowy prowadzony będzie przez węzeł S1 Mierzęcice. Dla kierowców jadących od Katowic w stronę lotniska objazd poprowadzi przez węzeł S1 Ząbkowice w Dąbrowie Górniczej.
O kolejnych etapach prac, które mają potrwać do drugiej połowy września br., oraz o zmianach w organizacji ruchu GDDKiA ma informować na bieżąco.
Prusak uściślił, że rozpoczynający się remont zakłada wymianę blisko 13 km warstwy ścieralnej liczącej już blisko dwie dekady nawierzchni, a gdzie będzie to konieczne, też głębszych warstw konstrukcyjnych. Na obiektach inżynierskich zostaną wymienione dylatacje. Odtworzone zostanie również grubowarstwowe oznakowanie poziome.
Prace mają być prowadzone z zachowaniem możliwie największej płynności ruchu.
GDDKiA wyjaśnia, że wymiana nawierzchni to nie tylko konieczność techniczna, ale też inwestycja w bezpieczeństwo i komfort kierowców. Nowa nawierzchnia poprawi przyczepność, skróci drogę hamowania i zmniejszy hałas generowany przez pojazdy.
Wykonawcą wartego blisko 20 mln zł remontu będzie firma Usługi Transportowo Drogowo Mostowe Jan Opitek z Chełma Śląskiego.
Ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice - Tychy, Bielsko-Biała - Przybędza oraz Milówka - Zwardoń.(PAP)
mtb/ sdd/