Nowoczesne technologie coraz częściej ułatwiają nam codzienne życie. Jednym z takich rozwiązań jest system smart meteringu, który PWiK w Tarnowskich Górach systematycznie rozwija na terenie miasta.
Smart metering to zaawansowane rozwiązanie technologiczne, które dzięki inteligentnym nakładkom montowanym na wodomierzach zbiera, przetwarza i przesyła dane pomiarowe bezpośrednio do przedsiębiorstwa wodociągowego. Systemem tym objęci są już wszyscy odbiorcy w Miasteczku Śląskim, a teraz projekt jest systematycznie realizowany na terenie Tarnowskich Gór. Z tego udogodnienia korzystają już mieszkańcy Osiedla Kolejarzy (wdrożenie na poziomie 99%), dzielnicy Bobrowniki (98%), Lasowice (92%), Repty (91%) oraz Opatowice (92%). W pierwszym półroczu 2026 roku zaplanowany jest montaż takich liczników w ścisłym centrum Tarnowskich Gór.
- W Grupie Veolia zawsze kładliśmy wysoki nacisk na jakość obsługi klienta – podkreśla Sławomir Jankowski, prezes PWiK Sp. z o.o. w Tarnowskich Górach. - Przedsiębiorstwa wodociągowe coraz bardziej wspierają się innowacjami, by efektywnie prowadzić działalność operacyjną, czyli przede wszystkim w sposób ciągły dostarczać wodę i odprowadzać ścieki. Nie mniej ważnym obszarem jest obsługa klienta, która musi być sprawna i wygodna, a najlepiej prawie niezauważalna. Takim rozwiązaniem jest właśnie smart metering.
Dla klientów tarnogórskiego PWiK nowy system oznacza szereg praktycznych korzyści. Przede wszystkim nie trzeba już pamiętać o podawaniu odczytu licznika. Automatyczne rozliczenia według rzeczywistego zużycia eliminują konieczność ręcznych zgłoszeń oraz ryzyko pomyłki. Wizyty inkasenta w domu nie są już potrzebne, co zwiększa prywatność i bezpieczeństwo mieszkańców. Koniec z szacunkowymi rozliczeniami i korektami, gdyż klient płaci tylko za rzeczywiste zużycie.
Nowoczesne, inteligentne liczniki to skuteczne narzędzie do oszczędzania wody. Dzięki dostępowi do precyzyjnych danych o zużyciu, mieszkańcy mogą na bieżąco śledzić swoje nawyki i porównywać zużycie w różnych okresach. Taka analiza ułatwia wprowadzenie zmian pomagających w bardziej świadomym i racjonalnym gospodarowaniu wodą. System wspiera również wykrywanie i eliminację strat wody, przyczyniając się do ochrony tego nieocenionego zasobu naturalnego.
- Dynamiczne przemiany społeczne i technologiczne sprawiły, że nasz odbiorca – finalny konsument – stał się bardziej świadomy i wymagający – zauważa prezes Jankowski. - Coraz lepiej rozumie konieczność odpowiedzialnego korzystania z zasobów naturalnych oraz znaczenie zasad zrównoważonego rozwoju. Dlatego tworząc strategię PWiK, nie ograniczamy się wyłącznie do realizacji naszego podstawowego zadania, jakim jest zapewnienie ciągłości dostaw wody i odbioru ścieków. Koncentrujemy się również na potrzebach nowego pokolenia konsumentów – bardziej świadomych ekologicznie i ekonomicznie – i opracowujemy rozwiązania, które najlepiej odpowiadają ich oczekiwaniom.
