Pierwsze dźwigi i podnośniki były znane już ponad 4000 lat temu. Było to nic innego jak proste urządzenia dźwignicowe, które były wykorzystane m.in. podczas budowy piramid! Nie da się nie zauważyć, że koncepcje przez lata uległy zmianom. Czy obecne dźwigi wciąż czerpią ze swoich pierwowzorów? Jak wyglądał rozwój dźwigów i co miało na niego największy wpływ? Zapraszamy do lektury!
Branża budowlana dziś jest zdominowana przez dźwigi. Obojętnie, czy są to dźwigi samojezdne, mobilne dźwigi wieżowe, czy niewielkich rozmiarów maszyny - trudno sobie bez nich wyobrazić jakikolwiek plac budowy. Czas jednak przyjrzeć się bliżej historii dźwigów i żurawi, by móc w pełni docenić ich obecną konstrukcję.
Maszyna, która służyła do podnoszenia ładunków o sporej masie, została opracowana już na koniec VI wieku p.n.e. Żuraw to konstrukcja starożytnych Greków, którzy wykorzystywali go do wznoszenia m.in. kamiennych świątyń. Jest to fakt potwierdzonymi licznymi badaniami archeologicznymi. Nie mniejszy wpływ na obecny kształt dźwigów i żurawi miał rozwój działalności budowlanej w Cesarstwie Rzymskim, kiedy to Rzymianie udoskonalili grecką maszynę m.in. wyposażając ją w trzy zestawy kół pasowych (każdy po 5 kół). Oczywiście tu także głównym celem było wzniesienie świątyń. Warto podkreślić, że te z perspektywy czasu najprostsze konstrukcje, już za czasów starożytnych zwiększyły swój udźwig nawet kilkudziesięciokrotnie.
Średniowiecze to czas silnych żurawi budowlanych, które wyposażone były w koło deptakowe. Koło zębate w doniesienia historycznych pojawia się w XIII wieku i do dziś uważa się, że dźwigi miały ogromny wpływ na rozwój gotyku (przede wszystkim gotyckich świątyń). W tym samym czasie tworzone były także dźwigi z napędem ręcznym przy wykorzystaniu kołowrotów ze szprychami, korb, czy kół sterowych. Koło zamachowe to także czasy średniowieczne, a dokładnie XII wiek. W XIV wieku zaczęły pojawiać się także dźwigi obrotowe, dzięki czemu można było zacząć ładunek obracać, a nie podnosić jedynie w pionie. Warto podkreślić, że i w starożytności i w średniowieczu do konstrukcji żurawi stosowano drewno i wytrzymałe liny.
Nie można nie docenić wpływu rewolucji przemysłowej na rozwój dźwigów, zwłaszcza portowych. Jest to zasługa zastosowanych rozwiązań hydraulicznych, które znacznie ułatwiały i zmodernizowały prace zarówno rozładunkowe, jak i załadunkowe. Początkowo stosowano tego typu konstrukcje tylko w miejscach z dopływem wody, jednak z czasem skonstruowany został akumulator hydrauliczny.
Jeden z pierwszych żurawi na podwoziu to zasługa brytyjskiej firmy Coles, która wyprodukowała go w 1918 roku. W 1949 roku z kolei powstał pierwszy samojezdny żuraw wieżowy i była to konstrukcja opracowana przez inżynierów firmy Liebherr. Sama marka Liebherr bardzo przyczyniła się do rozwoju branży budowlanej i odbudowy powojennych Niemiec. Dzisiejsze dźwigi już niewiele mają wspólnego z dawnymi konstrukcjami, a wręcz w ogóle ich nie przypominają. Zamiast drewna i lin jest metal, a zamiast pracy ludzkich rąk - silniki m.in. elektryczne i nawet zdalne sterowanie.
Wynajem dźwigu to usługa, która jest dostępna niemal w każdym mieście na terenie całego kraju. Warto decydować się jednak na firmy, które gwarantują profesjonalne podejście do każdego zlecenia oraz stawiają na doświadczonych, znających swój fach operatorów. Nie bez znaczenia jest także niezawodność samych maszyn, szeroki ich wybór oraz rekomendacje i portfolio realizacji. Taka jest właśnie firma MAX-BUD1 Tomasz Warchala. Postaw na profesjonalny wynajem dźwigu https://dzwigislask.com.pl/. Zapraszamy do kontaktu!