Wypłacane z OC sprawcy odszkodowania bardzo często są zaniżone. Z czego to wynika? Co w takiej sytuacji można zrobić?
Niemal każdy kosztorys naprawy, na podstawie którego wypłacane są odszkodowania zawiera nieprawidłowości. O jakie nieprawidłowości chodzi?
Najczęściej ubezpieczyciele w wycenach napraw stosują części nieoryginalne, które to są w sporo niższej cenie.
Tymczasem nie jest to zgodne z orzeczeniem Sądu Najwyższego. Jeśli w danym pojeździe przed szkodą była część oryginalna, to taka też powinna się znaleźć w kosztorysie naprawy. Wysokość odszkodowania nie powinna zatem być ustalana na podstawie stawek zamienników.
Na zaniżone odszkodowanie z OC wpływają także stawki za roboczogodziny. W wycenach napraw najczęściej pojawiają się stawki uśrednione lub takie, które obowiązywały na rynku kilka lat temu. Zaniżenia są spowodowane także zbyt niskimi kosztami blacharskimi, a szczególnie lakierniczymi.
Co istotne, w wycenach napraw najczęściej określona jest sama wartość lakieru. Bardzo często pojawia się taka pozycja jak współczynnik odchylenia materiału lakierniczego. Przykładowo, jeśli będzie on ustalony na poziomie -50%, to oznacza że warsztat naprawczy powinien położyć zaledwie połowę zwyczajowej warstwy lakieru.
Można złożyć odwołanie od decyzji ubezpieczyciela. Co prawda na rozpoczęcie procedury reklamacyjnej jest sporo czasu, bo zgodnie z kodeksem cywilnym aż 3 lata (a nawet dłużej w przypadku szkód powstałych na skutek czynu zabronionego), ale w praktyce najlepiej zrobić to niezwłocznie. Upływ czasu może spowodować iż istotne fakty ulegną zatarciu.
Dodatkowo, na samą odpowiedź na reklamację można czekać 30 dni, a ubezpieczyciel w wyjątkowych sytuacjach może ten okres wydłużyć o kolejne 30 dni. Im szybciej złożysz odwołanie, tym lepiej. Jeśli nie wiesz, jak napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela, to możesz skorzystać z dostępnych w sieci wzorów. Warto podkreślić, że odwołanie rozpatruje ten sam organ, który wydał decyzję o przyznaniu odszkodowania. Dlatego też często zdarza się, że są one odrzucane przez ubezpieczycieli.
Kolejną opcją na uzyskanie wyższego odszkodowania jest skorzystanie z pomocy firmy odszkodowawczej. W przypadku szkód na pojeździe można otrzymać tzw. dopłatę do odszkodowania. To rozwiązanie dla tych osób, które nie mają odpowiedniej wiedzy oraz czasu, aby samodzielnie walczyć z ubezpieczycielem.
Proces uzyskania dopłaty jest prosty i szybki. Wystarczy przesłać do bezpłatnej analizy kosztorys naprawy pojazdu. Jeśli analiza wykaże, że kosztorys zawiera nieprawidłowości, to otrzymujesz propozycję dopłaty, a przelew jest realizowany w ciągu kilku dni od podpisania umowy. Zaletą tego rozwiązania jest również to, że osoba poszkodowana nie ponosi żadnego ryzyka.