W dzisiejszym dynamicznym świecie biznesu, gdzie marki budują swoją obecność głównie w przestrzeni online, zabezpieczenie firmowych kont na platformach społecznościowych staje się nieodłącznym elementem strategii bezpieczeństwa. Połączenie osobistego profilu na Facebooku z firmowym fanpage’em to praktyka coraz bardziej powszechna, ale niesie ze sobą poważne ryzyko. Wobec rosnącej liczby ataków cybernetycznych, utrata kontroli nad treściami czy środkami na reklamę może oznaczać nie tylko straty materialne, ale także poważne uszczerbki dla reputacji przedsiębiorstwa. Dlatego właściwe zabezpieczenie konta na Facebooku staje się nieodzowne dla zachowania integralności i stabilności marki w świecie wirtualnym.
Odkryj unikalny świat sztuki i designu dzięki Artefakt! Każdy artefakt w naszej kolekcji to wyjątkowy wyraz kreatywności i niepowtarzalności. Przeniknij się inspiracją i dodaj niepowtarzalny element do swojego otoczenia. Wejdź na naszą stronę, aby zobaczyć naszą najnowszą kolekcję!
Sytuacje, w których osobisty profil FB jest powiązany z firmowym fanpage’em, nie należą do rzadkości. W przypadku ewentualnego ataku lub wirusa istnieje ryzyko utraty obu kont. Dla przedsiębiorstwa taka sytuacja może mieć szereg poważnych skutków, począwszy od utraty budowanej latami społeczności, poprzez ryzyko przesyłania fanom niebezpiecznych treści przez włamywacza, aż po kradzież środków na koncie Facebook Ads. Mowa o poważnych stratach materialnych i wizerunkowych, dlatego odpowiednie zabezpieczenie FB przed włamaniem powinno być priorytetem każdego użytkownika.
Poniżej przedstawiamy szereg praktycznych porad dotyczących tego, jak dobrze zabezpieczyć konto na Facebooku, by uchronić się przed działaniami hakerów oraz internetowych oszustów. Warto również polegać na aktualnych informacjach udostępnianych przez Centrum Pomocy Facebooka.
Odpowiednie zabezpieczenie danych logowania to pierwszy krok w kierunku ochrony firmowego lub prywatnego konta na FB. Warto regularnie, np. raz w miesiącu, zmieniać swoje hasło, pamiętając o tym, by posługiwać się trudnymi do rozszyfrowania kombinacjami liter, cyfr oraz symboli i znaków specjalnych, takich jak np.: %, &, # czy @.
Nie należy używać tego samego hasła do wielu serwisów, ponieważ w razie ataku istnieje ryzyko utraty dostępu nie tylko do profilu Facebooka lub firmowego fanpage’a, ale także do kont w innych serwisach czy bankowości elektronicznej.
Kolejnym sposobem na zwiększenie bezpieczeństwa na Facebooku jest korzystanie z dwustopniowego logowania. Krok ten jest niezbędny w sytuacji, gdy na firmowym profilu publikowane są reklamy, a do konta podpięta jest karta płatnicza. Dwuetapowe logowanie wymaga – oprócz podania hasła – dodatkowej autoryzacji. Można ją wykonać na dwa sposoby: poprzez wpisanie dodatkowego kodu SMS lub dzięki skorzystaniu z usługi Google Authenticator.
W pierwszej opcji serwis wysyła jednorazowy kod weryfikacyjny SMS-em na podany przy rejestracji numer telefonu. Dzięki temu, nawet jeśli hakerzy poznają nasze hasło, nie będą w stanie zalogować się na konto.
Dwuetapowa weryfikacja możliwa jest również dzięki aplikacjom uwierzytelniającym, czego przykładem jest właśnie Google Authenticator. Wybierając tę opcję, Facebook wyświetli kod QR, który za pomocą powyższej usługi trzeba zeskanować smartfonem. Od tej pory aplikacja będzie tworzyła tokeny bezpieczeństwa, niezbędne do potwierdzenia logowania na każdym nowym urządzeniu lub przeglądarce.
W ustawieniach bezpieczeństwa na stronie Facebooka można również sprawdzić wszystkie urządzenia oraz lokalizacje, z których w przeszłości następowało logowanie na konkretne konto. Jeśli któraś z nich wydaje nam się podejrzana, możemy wylogować się ze wszystkich sesji. To również dobry sposób, by zapobiec przejęciu konta na skutek nie wylogowania się z portalu w miejscu publicznym, np. w czytelni czy na dworcu kolejowym.
W trakcie korzystania z Facebooka często sami udzielamy dostępu do danych licznym aplikacjom oraz stronom. Warto sprawdzić, czy wszystkie nadal muszą być powiązane z naszym kontem i usunąć te, z których już nie korzystamy.
Ważnym elementem zabezpieczenia konta na Facebooku przed hakerami lub włamaniem jest dodanie do swojego profilu 3-5 zaufanych kontaktów. Wybranym znajomym zostaną wysłane kody oraz adresy, które w razie utraty dostępu, pomogą nam się zalogować na swój profil.
Zdarza się, że Facebook rzeczywiście wysyła do użytkowników maile z ważnymi powiadomieniami. Niestety, pod portal często podszywają się hakerzy i zwykli oszuści, którzy stosując tzw. phishing, próbują wyłudzić dane logowania, ważne informacje, a nawet pieniądze. Facebook nigdy nie poprosi o przesłanie hasła mailem: taka prośba natychmiast powinna wzbudzić nasze podejrzenia. Kolejnym krokiem będzie dokładne sprawdzenie adresu, z którego przyszła wiadomość. Po symbolu „@” musi on zawierać domenę facebook.com lub facebookmail.com.
Formę phishingu może stanowić również rozsyłanie niebezpiecznych wiadomości za pomocą aplikacji Messenger, która również w przypadku firm jest dziś bardzo popularnym komunikatorem. Prowadząc służbowy profil, często powiązany z kontem prywatnym, szczególną uwagę należy zwracać na wszelkie podejrzane linki oraz wiadomości z prośbą o dokonanie jakichkolwiek płatności. Facebook, podobnie jak należący do niego Instagram, z reguły nie komunikują się ze swoimi użytkownikami za pomocą wiadomości prywatnych, a oficjalne konto platformy jest oczywiście zweryfikowane i ma charakterystyczny, niebieski znacznik obok nazwy.
Zabezpieczając odpowiednio swoje konto na FB, zyskujemy ten sam poziom bezpieczeństwa dla Messengera, dlatego warto zadbać przede wszystkim o:
- silne, regularnie aktualizowane hasło,
- dwuetapową weryfikację przy logowaniu,
- dodanie do konta zaufanych znajomych.
Niestety, wielu użytkowników nadal bagatelizuje zagrożenia związane z brakiem odpowiednich zabezpieczeń swoich kont w mediach społecznościowych, czego skutkiem bywają coraz powszechniejsze ataki, oszustwa czy wyłudzenia. Jak sprawdzić, czy konto zostało zhakowane? Najczęstszymi objawami „wrogiego przejęcia” będą:
- brak możliwości zalogowania się na swój profil Facebook,
- utrata kontroli nad treściami udostępnionymi ze swojego konta,
- brak możliwości znalezienia profilu w wyszukiwarce,
- strata budżetu na promocję treści w serwisie,
- rozsyłanie spamu lub zawirusowanych wiadomości z osobistego bądź firmowego konta do znajomych i fanów.
Częstą praktyką jest blokowanie przez algorytmy serwisu zhakowanego profilu, co nie tylko pozwala zabezpieczyć konto na FB przed nieznajomymi, ale również znacznie ogranicza ryzyko wyrządzenia szkód.
W przypadku fanpage’ów firmowych zdarzają się sytuacje, w których uprawnienia administratora ma więcej niż jedna osoba. W sytuacji, gdy konto któregoś z pracowników zostanie przejęte przez hakera, należy jak najszybciej zalogować się do usługi Facebook Business Suite na stronie business.facebook.com i odebrać mu dostęp do zarządzania firmowym profilem.
Planujesz reklamować swoją firmę, ale zastanawiasz się nad kosztami? Poznaj atrakcyjne ceny kampanii płatnej na https://www.artefakt.pl/kampanie-adwords/cennik! Dostosuj swoje wydatki do budżetu, a my pomożemy Ci dotrzeć do odpowiednich klientów w najbardziej efektywny sposób. Sprawdź, jak Google Ads może pomóc Ci w osiągnięciu biznesowych celów!Sposobów na to, jak zabezpieczyć konto na Facebooku przed włamaniem jest całkiem sporo. Oczywiście, najlepszą ochronę daje skorzystanie ze wszystkich wymienionych tutaj opcji. Dobrą praktyką w przypadku prowadzenia firmowego FB jest również zmiana haseł do konta po odejściu z firmy któregoś z pracowników. Zachowaniu bezpieczeństwa sprzyjają również regularne aktualizacje znajdujących się na firmowej stronie wtyczek społecznościowych, kierujących bezpośrednio na profile w social mediach. Po każdorazowym korzystaniu z Facebooka na służbowym komputerze warto się wylogować. Często nawet niemądry żart współpracowników może okazać się dla firmy katastrofalny w skutkach.
Bezpieczeństwo firmowego konta na Facebooku to nie luksus, lecz konieczność. Wdrażając skuteczne środki ochronne, jak regularna zmiana hasła, dwuetapowe logowanie czy kontrola uprawnień, przedsiębiorstwo nie tylko minimalizuje ryzyko utraty danych, ale także chroni swoją reputację. Działa to jak zabezpieczenie finansowe i wizerunkowe, które staje się fundamentem solidnej obecności online. Warto pamiętać, że inwestycja w bezpieczeństwo konta na Facebooku to jednocześnie inwestycja w zaufanie klientów i stabilność działalności w świecie cyfrowym. Czas poświęcony na wdrożenie skutecznych praktyk ochronnych jest zawsze dobrze zainwestowanym czasem dla każdej firmy, niezależnie od jej skali działania.