Znany brazylijski przewoźnik stanął w obliczu poważnego kryzysu finansowego. Trwa walka o przetrwanie, przyszłość planowanej fuzji i zaufanie inwestorów.
Jeden z największych przewoźników lotniczych w Brazylii – Azul Airlines – ogłosił rozpoczęcie formalnego postępowania ochronnego przed upadłością. Firma, która od dłuższego czasu zmaga się z narastającymi problemami finansowymi, złożyła wniosek o ochronę w Stanach Zjednoczonych, korzystając z przepisów tzw. Rozdziału 11.
Z danych przekazanych przez spółkę wynika, że jej całkowite zadłużenie sięgnęło 5,6 miliarda dolarów. Pomimo wcześniejszych prób porozumienia się z partnerami branżowymi, w tym z takimi firmami jak United Airlines czy AerCap, Azul nie zdołał ustabilizować sytuacji finansowej.
Obecnie firma planuje przeprowadzenie gruntownej restrukturyzacji, która miałaby objąć redukcję zobowiązań o około 2 miliardy dolarów. Chodzi m.in. o koszty leasingu samolotów. W trakcie trwania procesu linia zabezpieczyła 1,6 miliarda dolarów tymczasowego finansowania, a po jego zakończeniu planuje zdobyć kolejne 950 milionów.
Decyzja o skorzystaniu z ochrony przed wierzycielami rzuca cień na plany połączenia Azul z innym dużym graczem brazylijskiego rynku – linią Gol. Fuzja miała stworzyć największą linię lotniczą w regionie, obsługującą większość krajowych połączeń. Dziś jednak los tej transakcji pozostaje niepewny.
Prezes Azul, John Rodgerson, zapewnia, że firma podjęła działania z myślą o przyszłości, a celem jest zakończenie procesu do końca roku. Mimo tych zapowiedzi, inwestorzy pozostają ostrożni – akcje spółki notowane w USA straciły już ponad 70% wartości od początku roku.
Problemy Azul wpisują się w szerszy kontekst kryzysu branży lotniczej w Ameryce Łacińskiej. W ostatnich latach o ochronę przed bankructwem wnioskowały już takie linie jak Avianca, LATAM, Aeromexico czy Gol. W tle są m.in. brak stabilnego wsparcia rządowego, wahania kursów walut i rosnące koszty prowadzenia działalności.
Choć Azul był przez lata postrzegany jako dynamicznie rozwijający się przewoźnik regionalny, pandemia i globalne zawirowania mocno nadwyrężyły jego pozycję.
Ostateczny wynik procesu zależy od skuteczności prowadzonych działań naprawczych i poziomu zaufania, jakim Azul zdoła jeszcze obdarzyć rynek.
8 0
" Czy leci z nami pilot " jak widać redakcja gwarka całkiem odleciała, nas zwykłych ludzi nie interesują jakieś linie niszowe.
To już lepiej odblokuje komentarze polityczne wybory prezydenckie tuż tuż.
Idźcie na wybory wybierzcie demokrację czyli Trzaskowskiego, bo w innym przypadku podkarpackie wybierze sutenera i będzie wstyd na całą Europe.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu gwarek.com.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz