Co jakiś czas wraca temat rewitalizacji linii kolejowej 144, która łączy Tarnowskie Góry z Opolem. Pociągi jeżdżą w granicach województwa opolskiego. Dalej, do Tarnowskich Gór jest ponad 30 km, ale kiepski stan infrastruktury wyklucza przejazdy.
O połączenia kolejowe Tarnowskich Gór z Opolem dopytywał poseł Prawa i Sprawiedliwości Kazimierz Matuszny. Zwracał uwagę, że linia 144 jest powiązana z linią 182 (Tarnowskie Góry-Zawiercie), która wkrótce będzie obsługiwać lotnisko w Pyrzowicach. Jak zwracał uwagę, może także służyć do transportu kolejowego ciężkich ładunków do Huty Katowice. Skoordynowanie obu linii byłoby alternatywą dla transportu drogowego.
Posłowi odpowiedzi udzielił Andrzej Bittel - sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Wynika z niej, że w tym roku, w ramach bieżącego utrzymania i konserwacji linii kolejowej nr 144, planowane jest m.in. podbicie torów, wymiana podkładów i innych części infrastruktury, uzupełnienie tłucznia, naprawianie szyn, rozjazdów, przejazdów.
Andrzej Bittel zwraca uwagę, że linia kolejowa na odcinku Tarnowskie Góry – Fosowskie ma charakter regionalny. W ramach prac planistycznych rozważa się dwa projekty: rewitalizację linii kolejowej nr 144 na odcinku Fosowskie – Zawadzkie – granica województwa oraz rewitalizację linii kolejowej nr 144 na odcinku granica województwa – Tarnowskie Góry.
Ewentualna realizacja zależy od dofinansowania z pieniędzy Unii Europejskiej. W tej chwili nie wiadomo jednak, czy będzie taka możliwość.
Na początku ubiegłego roku rada powiatu w Tarnowskich Górach również apelowała o rewitalizację linii 144. W uchwale napisano m.in.: "Linia kolejowa nr 144 Tarnowskie Góry – Opole jest trasą o łącznej długości 75,742 km, łączącą województwo śląskie i opolskie, przebiegającą między innymi przez Tarnowskie Góry, Tworóg-Brynek, Tworóg, Borowiany, Kielczę, Żędowice, Zawadzkie, Kolonowskie, Fosowskie, Staniszcze Małe, Krasiejów, Ozimek, Dębską Kuźnie, Chrząstowice, Suchy Bór Opolski, Bolko i Opole.
Ruch kolejowy umożliwiający połączenie pomiędzy województwami został wstrzymany w 2011 roku. Jednym z głównych argumentów przemawiających za likwidacją było niskie zainteresowanie połączeniami, a co za tym idzie niewielka frekwencja. Jednakże podczas oceny sytuacji nie wzięto pod uwagę błędnie ułożonego rozkładu jazdy w stosunku do potrzeb osób korzystających z tej linii". Radni zwrócili tez uwagę, że przez ostatnie lata zmieniły się trendy i oczekiwania mieszkańców, którzy zaczęli doceniać transport kolejowy.
[ZT]31937[/ZT]
Aaa13:11, 20.07.2021
Może się doczekam 13:11, 20.07.2021
Olo07:08, 23.07.2021
Niewiele osob jezdzilo i tak samo niewiele bedzie jezdzic. To bez sensu. 07:08, 23.07.2021
Wygodny08:28, 23.07.2021
Srodek lokomocji szkoda ze Slepaczuk umie tylko bez sensu gadać 08:28, 23.07.2021
Linia10:05, 23.07.2021
Kolejowa potrzebna od zaraz. TG bez tego połączenia straciła a szczególnie miejscowości wymienione w artykule. Na grzyby, grzybiarzą potrzebna. Po co emitować spaliny jak pociąg nie wiele emituje CO2! 10:05, 23.07.2021
Tajpan0 15:47, 23.07.2021
Nie ma problemu złego stanu infrastruktury. Jest brak drutu od Tworoga do Kielczy, a co za tym idzie brak taboru. Największym problemem jest brak woli decydentów. Śląskim zarządza PiS a opolskim - PO. 15:47, 23.07.2021
Lolo11:00, 23.07.2021
3 0
Odezwał się - specjalista od wszystkiego! 11:00, 23.07.2021
ja10:19, 26.07.2021
2 0
Ja chętnie bym jeździła, zamiast tłuc się 129 10:19, 26.07.2021