Zamknij

Tarnowskie Góry opuszczą powiat tarnogórski? Są takie plany, mówił o nich burmistrz

16:00, 20.11.2022 aj
Skomentuj O planach mówił burmistrz Arkadiusz Czech. Fot. Alicja Jurasz O planach mówił burmistrz Arkadiusz Czech. Fot. Alicja Jurasz

Tarnowskie Góry do 2030 roku opuszczą powiat tarnogórski i staną się miastem na prawach powiatu? Jakie są na to szanse i co to oznacza dla reszty gmin? 

– Nie ukrywamy tego – komentował burmistrz Arkadiusz Czech. Przekształcenie Tarnowskich Gór z miasta powiatowego w miasto na prawach powiatu to jeden z najważniejszych zapisów w projekcie strategii rozwoju miasta do 2030 roku. Do 5 grudnia trwają konsultacje społeczne. W ubiegłym tygodniu w ratuszu odbyło się spotkanie otwarte, na którym omawiano strategię.

Burmistrz Czech przypomniał, że próbę zmiany Tarnowskich Gór w miasto na prawach powiatu podjęto już w poprzedniej dekadzie.

– Wtedy zarzucano mi, że chcę być prezydentem, a nie burmistrzem. Prezydentem już nie zostanę, intencje są czyste – komentował.

Zmiana statusu miasta ma umożliwić bardziej sprawne zarządzanie drogami, szkołami,  tym bardziej, że obecnie miasto i tak niemało dokłada do inwestycji i zadań powiatu. Mieszkańcom ułatwi załatwianie spraw urzędowych. 

Powstanie powiat obwarzankowy?

Wątpliwości miała radna miejska Aleksandra Król-Skowron. Chwaliła samą ideę powiatów grodzkich.

– Strategię rozwoju Tarnowskich Gór będą opiniować inne gminy i dlatego powinna być to opinia negatywna. W efekcie powstanie powiat obwarzankowy. Czy ma szansę dobrze się rozwijać? Trudno będzie z pozostałych gmin wybrać lidera, który pociągnie resztę. Teraz Tarnowskie Góry są lokomotywą powiatu tarnogórskiego – mówiła. 

Z kolei Stanisław Torbus – członek zarządu powiatu (podkreślał, że zabiera głos jako mieszkaniec) - pytał, jak taka zamiana będzie wyglądać od strony formalnej.

– Miasto na prawach powiatu powinno mieć 100 tys. mieszkańców. Tarnowskie Góry albo w ciągu 8 lat powiększą się o 40 tys. mieszkańców, a może przejmą Świerklaniec i Radzionków?  W powiecie bez Tarnowskich Gór jeszcze bardziej pogorszy się jakość życia mieszkańców – komentował. Z wyjaśnień burmistrza wynika, że władze miasta stawiają w tej sprawie na lobbing. Decyzja zapadnie w Warszawie. 

Była już uchwała intencyjna

W 2014 roku większość tarnogórskich radnych zagłosowała za wyłączeniem Tarnowskich Gór z powiatu ziemskiego i nadaniem mu statusu miasta na prawach powiatu. Chodziło o uchwałę intencyjną, która umożliwiała staranie się o zmiany w prawie. W uchwale była mowa o tym, że Rada Ministrów może nadać, na wniosek rady miejskiej, miastu liczącemu mniej niż 100 tys. mieszkańców prawa powiatu. O ile miasto będzie posiadać niezbędną infrastrukturę do wykonywania zadań powiatowych i nie ograniczy innym gminom, wchodzącym w skład dotychczasowego powiatu, dostępu do usług publicznych o charakterze powiatowym. 

– Powiat tarnogórski jest wzorcowy. Mam obawy, że gdyby Tarnowskie Góry się z niego wyłączyły, to mógłby się rozpaść – mówił wtedy opozycyjny radny Piotr Szczęsny. Pojawiały się głosy, że pozostałe 8 gmin mogłoby trafić do innych jednostek samorządowych, np. Ożarowice do powiatu będzińskiego, Zbrosławice do gliwickiego, a Radzionków do Bytomia. Tylko czterech radnych nie zagłosowało za przyjęciem uchwały, która jednak nie przełożyła się na zmiany w prawie. 

Czytaj także:

Tarnowskie Góry i powiat tarnogórski. Uwaga smog. Zła jakość powietrza, jest ostrzeżenie

[ZT]38819[/ZT]

 

(aj)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(16)

pecekpecek

8 2

., czyli podwyzka wynagrodzen w inny sposob..? po co to zwyklemu mieszkancowi jak i tak wiekszosc spraw zalatwiamy online ? 18:12, 20.11.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

oloolo

12 0

Karłuszowiec przenieść na Rynek I na Sienkiewicza a obecnie panujących w Tarnowskich Górach wraz z całą Radą miejską do zwolnienia ... moze będzie to sposób na likwidację Radnych gminnych i całego Zarządu Gminy. Niech Starosta wcieli miasto ..to byłoby wreszcie logiczne. Poco jakiś Burmistrz który I tak nie szanuje mieszkańców, przedsiębiorców, budynków I natury... 19:11, 20.11.2022


TG TG

31 13

pownny powrocic do macierzy (NIEMIEC ) 18:38, 20.11.2022

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

MarrMarr

0 5

Won! 12:29, 22.11.2022


do Marrdo Marr

3 0

Ty, ludność napływowa, dlaczego do tubylca mówisz 'Won!'? 15:26, 22.11.2022


tgtg

20 1

pierwszy podstawowy warunek bez obecnego burmistrza Czecha I ex. Skrabaczewskiego..!!!. Inaczej to mogłoby być katastrofalne dla miasta i powiatu. Do rozważenia aby to ekipa starostwa powinna przejąć Gminę.. .ma większe doświadczenie i raczej nigdy nie mogła rozpieprzać środków publicznych jak obecny Ratusz 19:01, 20.11.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ŚwierklaniecŚwierklaniec

10 1

Wasążnik z Rady Gminy wreszcie mógłby zająć się sprawami Świerklańca a tak to nie wiadomo dla kogo i w czyim interesie pracuje? Czy dla Tarkowskich Gór czy Świerklańca? Poco tyle naczelników i viceburmistrzow. Powiatowi wystarczą a gminni do zwolnienia , chyba że starosta ich zaordynuje. Rada Miejska to też tylko maszynki do głosowania jak im Pan Czech nakazał. A jakikolwiek sprzeciw i tak jest bez znaczenia i pod publiczkę. 20:10, 20.11.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

HanysHanys

9 23

Jakie Niemcy, jakiś macierz? Najpodlejszy naród w historii świata pojawił się na tych terenach dopiero gdy zaczął się czas bumu przemysłowego, jestem Ślązakiem z dziada, pradziada ale nikt z rodziny nigdy nie uważał się za Niemca, dla nich Ślązaki byli zawsze kolonia taniej siły roboczej i dziś z Polską chcą zrobić dokładnie to samo, a jak ktoś czuje się Niemcem to środa wolno. 00:56, 21.11.2022

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

echt Slonzokecht Slonzok

6 1

Ten twój "pradziad" to przyjechał tu na Śląsk w 1921 robić za "powstańca śląskiego"? I zapomniał drogi powrotnej? Albo w 1945 budować "odwieczną polskość Śląska"?
Kogo ty oszukujesz? Przecież nawet przyjezdni Polacy znający rdzennych Ślązaków ci nie uwierzą. O Ślązakach nawet nie wspomnę. 16:21, 21.11.2022


z ciebiez ciebie

5 1

taki hanys jak z koziej pipy reisentasche ! 07:52, 22.11.2022


PolPol

11 10

Hadziaje wami rządzą !!! W samorządach i wyżej! Jakby nie gospodarka niemiecka i otwarte granice mielibyście g....! 08:20, 21.11.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

lonlon

8 3

., podlaczyc po Lubliniec , moze sie cos zmieni,, 08:28, 21.11.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Miejscowy Miejscowy

5 1

Tarnowskie Góry dawno miały być na prawie powiatu .Piekary nigdy wcześniej powiatem nie były -należały do Tarnogórskiego ,dzisiaj są, i mają z tego ogromną korzyść .Radni powiatowi niech nie straszą Tarnogórzan dzieleniem gmin do innych . Tarnogórski powiat ziemski ma około 160 000 mieszkańców, miasto Tarnowskie Góry 60 000 ,dokładnie tyle co Piekary ,a po wyjściu Tarnowskich Gór z ziemskiego pozostanie 100 000 ludzi w powiecie, Lubliniecki ziemski ma około 80 000. Podziały takie na ziemski i miejski funkcjonują doskonale w Rybniku , Gliwicach. Dużo mniejsze powiaty ludnościowo w Polsce jak nasz mają podobne podziały administracyjne. Czas na zmiany 👍 08:52, 21.11.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

PopieramPopieram

3 0

Prawda. Miejscowy pisze prawde i ma calkowita racje. Bledem bylo ustanowienie tak duzego obszarowo powiatu wiele lat temu, bo to korzysc zadna, a koszty wysokie. Tarnowskie Gory od samego poczatku powinny byc powiatem grodzkim. 15:30, 21.11.2022


PopieramPopieram

3 0

Czytelnik Miejscowy pisze prawde i ma calkowita racje. Bledem bylo ustanowienie tak duzego obszarowo powiatu wiele lat temu, bo to korzysc zadna, a koszty wysokie. Tarnowskie Gory od samego poczatku powinny byc powiatem grodzkim. 15:31, 21.11.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Cidre z PiekorCidre z Piekor

1 1

Radzionkow zrobiol Exit z Bytomia a teraz planujom dla Radzionkowa Anschluss do Bytomia?…
A moze Radzionkow i gmina Naklo dokupy? A ziemte za Brynicom do Bendzina 10:03, 23.11.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%