Przejazdy koleją wąskotorową cieszą się dużą popularnością, zwłaszcza kiedy wagony ciągnie parowóz Ryś. Czy niebawem dołączy do niego kolejna parowa lokomotywa?
Wąskotorówka w sezonie letnim jeździ na trasie Bytom - Tarnowskie Góry – Miasteczko Śląskie, wiosną: Bytom – Tarnowskie Góry.
To jedyny zachowany odcinek górnośląskiej sieci wąskotorowej, która w najlepszych czasach liczyła (bez bocznic) ponad 200 km.
Pociągi ruszają w trasę dzięki zaangażowaniu członków Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Teraz postawili przed sobą kolejny cel. Chcą, przy wsparciu bytomskiego budżetu obywatelskiego, wyremontować unikatowy parowóz. W głosowaniu, które odbędzie się po wakacjach, będzie można też wesprzeć projekt remontu wagonów. Rok temu się nie udało, że teraz będzie lepiej.
Dużą atrakcją dla pasażerów są kursy prowadzone przez zabytkowy 70-letni parowóz T49 Ryś. Ma jednak niewielką i nie pociągnie dłuższych składów, a zasięg powoduje konieczność dodatkowego wodowania parowozu na stacjach pośrednich.
SGKW dysponuje jednak innymi lokomotywami czekającymi na remont. Jedną z nich jest ostatni istniejący (spośród 20 zbudowanych) parowóz typu Tw47 Bytom.
Społecznicy chcą go odbudować przy wsparciu tegorocznej edycji bytomskiego budżetu obywatelskiego. Sprawny parowóz serii Tw47 pociągnąłby na całej trasie dłuższe i cięższe pociągi. Członkowie SGGW zwracają również uwagę, że jest na tyle unikatowy, że może przyciągnie zagranicznych turystów.
Parowóz Tw47 stoi na stacji Bytom Karb Wąskotorowy. Został wybudowany w 1947 r. w fabryce lokomotyw w Chrzanowie. Do 1980 r. służył górnośląskiej wąskotorówce, potem przez kilka lat służył jako kotłownia w ujęciu wody w Reptach Śląskich. W 2006 r. został przejęty przez Bytom, a w 2023 r. wpisano go do rejestru zabytków.
Głosowanie w bytomskim budżecie obywatelskim odbędzie się od 23 września do 7 października.
Drugi projekt zgłoszony przez SGKW to remont wagonów letnich. Z kolei do wojewódzkiego budżetu obywatelskiego zgłoszono projekt finansowania lekcji muzealnych - z przejazdami pociągiem ciągniętym przez Rysia.
- Prowadzimy rozmowy na temat odbudowy linii w kierunku Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach czy odbudowy rozkradzionego 20 lat temu odcinka linii w Bytomiu, prowadzącego do dzielnicy Rozbark - cytuje PAP członków SGKW.
Czytaj też:
Nocna szychta. Wyjątkowy przejazd wąskotorówką już w piątek
Trwa budowa. Czy wąskotorówka pojedzie nad zalew Nakło-Chechło?
Pyrzowice, lotnisko. Punkt wydawania paszportów tymczasowych już działa
Z Bytomia do Tarnowskich Gór, po drodze kontrola graniczna [FOTO]
[ZT]53013[/ZT]