Z odpowiedzi Piotra Malepszaka wynika, że rewitalizacja linii 144 nie jest ujęta w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku. Prace są uwzględnione w opracowanym przez Spółkę PKP PLK dokumencie dotyczącym inwestycji na lata 2021-2030 z perspektywą do 2040 roku. Są to jednak projekty regionalne, na terenie obu województw. Podsekretarz zauważa, że o inwestycjach w połączenia regionalne decydują marszałkowie województw.
"Mając na uwadze regionalny charakter omawianych inwestycji, zasadne jest ponowne rozważenie ujęcia projektów liniowych w programie Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021-2027, co jest uzależnione przede wszystkim od decyzji na poziomie samorządu, w zakresie dofinansowania ze środków UE działań dotyczących budowy, przebudowy, rozbudowy lub modernizacji linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A" - odpowiedział.
Napisał, że podobne działania były podejmowane przez samorządy przy realizacji projektów w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych dla poszczególnych województw na lata 2014-2020.
W Krajowym Planie Odbudowy w tym roku został złożony wniosek o objęcie przedsięwzięcia bezzwrotnym wsparciem prac na linii kolejowej nr 61 na odcinku Częstochowa Stradom - Fosowskie oraz na linii kolejowej nr 144 na odcinku Fosowskie - Opole Główne. Piotr Malepszak na koniec dodał, że połączenie Opola z Pyrzowicami jest możliwe trasą przez Lubliniec i Kalety.
Czytaj także:
Włodarze: burmistrz Arkadiusz Czech nie pomaga
Znana jest przyczyna śmierci 69-letniej tarnogórzanki
Piekarzanin miał wypadek. Potrzebna jest pomoc
[ZT]56304[/ZT]