Zostało mało czasu!
0
0
dni
0
0
godzin
0
0
minut
0
0
sekund
Spraw bliskim radość
zanim będzie za późno!
Kup prezent
Zamknij

Czy pamiętasz, kiedy musisz zrobić przegląd?

artykuł sponsorowany 09:36, 03.06.2022 Aktualizacja: 08:13, 23.10.2025
Skomentuj Przed wizytą w stacji diagnostycznej warto wybrać się na przegląd techniczny. Fot. Agnieszka Gabała Przed wizytą w stacji diagnostycznej warto wybrać się na przegląd techniczny. Fot. Agnieszka Gabała

Jak przygotować się do wizyty w stacji diagnostycznej? Kiedy wykonać przegląd nowego samochodu i jak przebiega badanie techniczne pojazdów zabytkowych? O okresowych badaniach technicznych rozmawiamy z pasjonatem historii motoryzacji Krzysztofem Michalskim.

– Pierwsze okresowe badanie techniczne nowego samochodu należy wykonać przed upływem 3 lat od daty pierwszej rejestracji. Następne w przeciągu 2 lat, lecz nie później niż 5 lat od daty pierwszej rejestracji. Następne przeglądy trzeba już przeprowadzać regularnie, co roku. Wyjątek stanowią pojazdy zasilane gazem, które od początku należy poddawać badaniu raz w roku – wyjaśnia Krzysztof Michalski, właściciel tarnogórskiej firmy Transcomplex Service, pod szyldem której działa serwis samochodowy, myjnia oraz okręgowa stacja kontroli pojazdów.

                    
                     Fot. Myjnia automatyczna osobowa i myjnia bezdotykowa - Transcomplex Service

W myśl Prawa o ruchu drogowym obowiązek regularnego sprawdzania stanu technicznego pojazdu w stacji diagnostycznej spoczywa na każdym posiadaczu samochodu. Terminów warto pilnować, zwłaszcza że o ile koszt usługi na przestrzeni lat nie ulegał diametralnym zmianom, o tyle mandaty za brak aktualnego przeglądu regularnie idą w górę. 

Podstawowa czy okręgowa?

Okresowe badanie techniczne przeprowadzają stacje kontroli pojazdów. Możemy udać się to stacji podstawowej lub okręgowej. Ta pierwsza jest dedykowana samochodom nieprzekraczający masy 3,5 tony, jednak w niektórych przypadkach właściciel osobówki musi skorzystać ze stacji okręgowej. Dzieje się tak m.in. w przypadku pojazdów po wypadku czy takich, w których wprowadzono zmiany konstrukcyjne.

                         
                          Fot. Okręgowa Stacja Pojazdów - Transcomplex Service

– Przed badaniem warto przeprowadzić przegląd techniczny samochodu i upewnić się, że nie doszło do usterek, które trzeba będzie usunąć. W naszej stacji z tej usługi można skorzystać bezpłatnie w każdą pierwszą sobotę miesiąca. W przypadku wykrycia usterki klient może dokonać naprawy na miejscu lub w dowolnie wybranym warsztacie – zaznacza Krzysztof Michalski.

Gdzie zajrzy diagnosta?

Podczas badania diagnosta dokonuje weryfikacji pojazdu, kontroluje ciśnienie powietrza w kołach, sprawdza sprawność układu kierowniczego, skuteczność hamulców, stan zawieszenia, ogumienia, kontroluje oświetlenie, nadwozie, zwraca uwagę na pasy bezpieczeństwa i obowiązkowe wyposażenie samochodu, a także na układ wydechowy i emisję zanieczyszczeń.

– Warto zapytać o możliwość skorzystania z nowoczesnych urządzeń diagnostycznych, które pozwalają dokładniej sprawdzić stan poszczególnych podzespołów. W przypadku układu hamulcowego możemy mówić o wykrywaniu oporów toczenia na poszczególnych kołach czy badaniu owalizacji tarcz hamulcowych – wymienia Krzysztof Michalski.

Szerszy zakres badania będzie wymagany w przypadku zlecenia dodatkowego badania, które może wydać starosta lub organ kontroli. Z takimi sytuacjami mamy do czynienia po zabraniu dowodu rejestracyjnego, po wypadku, w celu ustalenia danych pojazdu czy nadania nowego numeru vin.

                                                
                                                 Fot. Myjnia ciężarowa - Transcomplex Service

Zabytek na warsztacie

Przeprowadzenie badania technicznego pojazdu zabytkowego to prawdziwa gratka dla pasjonata motoryzacji. Do grona miłośników polskich samochodów sprzed lat należy m.in nasz rozmówca, członek Towarzystwa Motoryzacyjnego Zabytek w Strumieniu oraz właściciel kilku zabytkowych pojazdów, w tym dwóch warszaw.

– Wykonywaliśmy m.in. badanie Forda z 1939 roku, jeszcze ze szprychowymi kołami i Warszawy z lat 50. XX wieku. Takie badanie wykonuje się tylko raz, pod warunkiem że pojazd będzie wykorzystywany wyłącznie na potrzeby własne. Do stacji diagnostycznej należy zabrać ze sobą zaświadczenie o wpisaniu samochodu do rejestru zabytków, dokumentację fotograficzną, ale też opis od rzeczoznawcy. Kluczową kwestią jest określenie warunków technicznych, ograniczeń i procentową oryginalność pojazdu np. w zakresie siły hamowania czy emisji spalin. Samochód zabytkowy nigdy nie spełni norm obowiązujących w przypadku nowych aut, jeżeli składa się w większości z oryginalnych części i wiernie oddaje realia swojej epoki. Ale właśnie to najbardziej fascynuje pasjonatów historii motoryzacji – wyjaśnia Krzysztof Michalski.

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu gwarek.com.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%