Zamknij

Jaka jest kara za brak legalizacji tachografu?

artykuł sponsorowany + 10:29, 10.11.2022 Aktualizacja: 10:29, 10.11.2022 ok. 2 min. czytania

Czym jest tachograf?

Tachograf to urządzenie, które służy do rejestrowania informacji o prędkości i dystansie pokonanym przez pojazd. Służy ono do monitorowania czasu pracy kierowców oraz do analizy wykonywanych tras. Tachograf jest obowiązkowym wyposażeniem każdego pojazdu ciężarowego lub autobusu, których dopuszczalna masa całkowita (DMC) przekracza 3,5 tony.

Szczegółowe działania, związane z pojęciami takimi jak legalizacja tachografów określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2010 r., zmieniające rozporządzenie w sprawie częstotliwości pobierania danych z tachografów cyfrowych i kart kierowców oraz warunków przechowywania tych danych.

Kiedy należy pobierać dane z tachografu?

Wymienione wyżej rozporządzenie określa częstotliwość pobierania danych z tachografów cyfrowych oraz warunki przechowywania danych z nich pobranych. Wynika z niego, że należy pobierać raz na okres 90 dni.

Natychmiast należy pobrać dane przed trwałym bądź okresowym przekazaniem pojazdu innemu podmiotowi. Również w sytuacji wadliwego funkcjonowania bądź uszkodzenia tachografu cyfrowego, umożliwiających jednakże pobranie zarejestrowanych w nim danych, ustawodawca zobowiązuje do pobrania danych. Także w przypadku wycofania pojazdu z tachografem cyfrowym z użytkowania należy pobrać dane od razu.

Oczywiście na wniosek Inspekcji Transportu Drogowego czy innej instytucji posiadającej uprawnienia, dane z tachografu należy pobrać w chwili, w której zostaniesz o to poproszony.

Legalizacja tachografów. O co chodzi?

Legalizacja tachografów polega na sprawdzeniu ich funkcjonowania, potwierdzenia jego działania z konkretnym pojazdem oraz potwierdzeniu różnych parametrów, potrzebnych do poprawnego działania tego urządzenia.

Wiele osób zadaje sobie pytanie, co ile odbywa się legalizacja tachografu? Legalizacja tachografów to proces, który przeprowadza się co dwa lata. Przy każdym procesie umieszcza się tabliczkę pomiarową, na której zostają umieszczone różne dane - w tym datę ważności całego badania. Tabliczka umieszczana jest na tachografie albo po wewnętrznej stronie drzwi kierowcy.

Kara za brak legalizacji tachografu dla kierowcy wynosi 200 złotych. Wobec przedsiębiorcy może być wszczęte postępowanie za brak legalizacji i kara może wynieść nawet 1000 złotych. Dlaosób zarządzających transportem w danej firmie kara za brak legalizacji tachografów może wynieść nawet do 2000 złotych. Jedynym pozytywnym aspektem braku legalizacji tachografu jest fakt, iż żadna służba nie może zabronić dalszej jazdy kierowcy. Może go natomiast skierować do instytucji, która zajmuje się tą kwestią.

Jak nie zapomnieć o tym ważnym procesie? Przede wszystkim warto korzystać z programów, które pozwalają zbierać dane o flocie. Można skorzystać chociażby z fireTMS, który ułatwi pracę całej Twojej firmy transportowej.

Legalizacja tachografów odbywa się w warsztatach i Stacjach Kontroli Pojazdów, które posiadają odpowiednie uprawnienia państwowe.

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%