Zamknij

Przejście z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na księgi rachunkowe

artykuł sponsorowany + 14:53, 24.11.2022 Aktualizacja: 14:53, 24.11.2022 ok. 3 min. czytania

Każdy podmiot gospodarczy ma obowiązek prowadzenia odpowiednich ksiąg w oparciu o zasady rachunkowości w celu ustalenia właściwej wysokości zobowiązania podatkowego. Przedsiębiorstwa mogą to robić na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, natomiast drugim sposobem jest prowadzenie ksiąg rachunkowych. Wielu przedsiębiorców rozpoczynających swój biznes decyduje się na początku na księgę przychodów i rozchodów. Z czasem jednak często pojawia się potrzebna przejścia na prowadzenie ksiąg rachunkowych. Jak to zrobić?

Obowiązek przejścia z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na księgi rachunkowe

Jak wspomniano, każdy przedsiębiorca ma obowiązek prowadzenia odpowiednich ewidencji w celu wykazaniach swoich przychodów i strat, a w tym samym w celu wykazania swojego zobowiązania podatkowego. Małe firmy, które dopiero zaczynają swoją działalność, najczęściej decydują się na prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wynika to z tego, że rozwiązanie to jest dużo prostsze w porównaniu z prowadzenie ksiąg rachunkowych. Co jednak ważne, Ustawa o rachunkowości wskazuje, kiedy dokładnie przedsiębiorca musi przejść z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na księgi rachunkowe. Jest to sytuacja, w której przychody netto ze sprzedaży towarów, usług i operacji finansowych przekroczą w danym roku kwotę 2 mln euro.

W przejściu z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na księgi rachunkowe może pomóc Ci krakowskie biuro rachunkowe RoscoTax.

Obowiązek zamknięcia podatkowej księgi przychodów i rozchodów

W momencie, w którym przychód netto firmy przekroczy kwotę 2 mln euro, przedsiębiorca ma obowiązek zamknięcia księgi przychodów i rozchodów i przejścia na księgi rachunkowe. Co ważne, prowadzenie pełnej księgowości rozpoczyna się od nowego roku. Zanim to nastąpi, przedsiębiorca musi zamknąć prowadzoną przez siebie do tej pory podatkową księgę przychodów i rozchodów. Oznacza to konieczność podsumowania wszystkich kolumn księgi podatkowej. Konieczne jest również przeprowadzenie spisu z natury towarów i materiałów, a także ustalenie wyniku finansowego prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Rozpoczęcie prowadzenia ksiąg rachunkowych

Przedsiębiorca, który przechodzi z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na pełną księgowość zobowiązany jest do wykonania kilku istotnych czynności. Po pierwsze, sporządzić musi inwentaryzację majątku przedsiębiorstwa oraz źródeł jego finansowania. Poprzez inwentarz rozumie się tutaj wykaz posiadanych na początku roku składników majątku firmy. Po drugie, określić i wprowadzić musi dokumentację przyjętych zasad rachunkowości. Te określać muszą rok obrotowy i wchodzące w jego skład okresy sprawozdawcze, metody wyceny aktywów i pasywów, sposób ustalania wyniku finansowego, a także sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych. Po trzecie, konieczne jest sporządzenie przez przedsiębiorcę bilansu otwarcia na podstawie zatwierdzonego inwentarza. Sam bilans to nic innego jak zestawienie aktywów i pasywów. I po czwarte, otworzyć musi księgi rachunkowe, ewidencjonować operacje gospodarcze, a także uogólniać wyniki finansowe w formie sprawozdań.

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%