Jesteś nauczycielem i szukasz atrakcyjnego miejsca do przeprowadzenia zajęć lekcyjnych poza szkołą? Zapoznaj się z nową ofertą edukacyjną Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach, której podziemia zostały wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Zabytkowa Kopalnia Srebra w Tarnowskich Górach to jedyny w województwie śląskim obiekt wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, który umożliwia zwiedzania wyrobisk górniczych po zamkniętej na początku XX w. kopalni srebra Fryderyk. Trasę dla turystów otwarto już w 1976 r. Od tamtej pory to niezwykłe miejsce odwiedziło ponad 3 mln osób.
Nowa trasa edukacyjna została uruchomiona nieco poza standardowym odcinkiem zwiedzania, w tzw. Chodniku Okrężnym, będącym częścią podziemnego kompleksu Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach. Korytarz górniczy o długości blisko 150 m został specjalnie przystosowany na potrzeby prowadzenia lekcji poza szkołą. Znajdują się tutaj stanowiska badawcze i tzw. organoleptyczne, czyli wykorzystujące do nauki ludzkie zmysły.
Z oferty zajęć dydaktycznych w kopalni mogą skorzystać uczniowie ze szkół podstawowych, a dokładnie z klas I-IV. To zdaniem fachowców zajmujących się szkoleniami edukacyjnymi idealny wiek, który pozwala odkrywać i skutecznie rozwijać zainteresowania wśród uczniów.
Podczas zajęć, których celem jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju, rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zdolności twórczych dzieci, wykorzystywana jest idea czterech żywiołów: ziemi, wody, wiatru i ognia. To właśnie one były kiedyś stałym elementem życia tarnogórskich gwarków.
Każdy z uczniów przed zjazdem szolą do podziemi otrzymuje specjalne wyposażenie oraz materiały do robienia notatek i szkicowania. Młodzi odkrywcy pobierają również do badań dodatkowe przybory - lupę, pipetę, woreczki do gromadzenia próbek skał i wody, latarkę oraz specjalny kask.
Zwykły korytarz górniczy został ożywiony dzięki prostym zabiegom i rozwiązaniom. Na trasie odbywają się pomiary temperatury i przepływu powietrza. Młodzi gwarkowie urabiają skałę górniczymi narzędziami, sprawdzają czym jest solomit, odnajdują srebro, poznają historię ziemi i pobierają próbki wody.
Lekcje prowadzone są pod czujnym okiem przewodników, którzy przeszli odpowiednie szkolenie i uzyskali certyfikat edukatora. To przepustka do prowadzenia zajęć z dziećmi na terenie obiektu.
Uruchomienie nowej trasy poprzedziły lekcje testowe z udziałem uczniów z dwóch tarnogórskich szkół podstawowych. Dzięki temu nowy produkt edukacyjny został w pełni dostosowany nie tylko do potrzeb i oczekiwań dzieci, ale spełnia również kryteria podstaw programowych. Można go więc śmiało zakwalifikować jako lekcje poza szkołą.
Uruchomienie nowej trasy edukacyjnej to efekt współpracy Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Tarnogórskiej, które zarządza Zabytkową Kopalnią Srebra oraz Instytutu Ekologii Terenów Uprzemysłowionych (IETU) z Katowic, w ramach międzynarodowego projektu TExTOUR poświęconego zagadnieniom turystyki kulturowej. Projekt jest finansowany z programu UE Horyzont 2020 w ramach umowy grantowej nr 101004687.
Spośród 11 europejskich państw, które biorą udział w projekcie TExTOUR jest także Polska, którą reprezentuje właśnie IETU. W ramach projektu stworzono jest m.in. nową ofertę turystyczną i edukacyjną, która obejmuje Zabytkową Kopalnię Srebra oraz tereny i obiekty ściśle związane z tarnogórskim wpisem na Listę UNESCO.
Nowa trasa ma nie tylko edukować, ale także kształtować postawę młodego pokolenia, zwiększać poziom zainteresowania, także wśród rodziców, pobudzać wyobraźnię i zachęcać do zagłębiania się w tematykę dbałości o nasze wspólne dziedzictwo.
Co zrobić, żeby przeprowadzić lekcję w Zabytkowej Kopalni Srebra? Wystarczy, że nauczyciel zgłosi się telefonicznie (32 285 49 96) lub drogą elektroniczną ([email protected]) do Biura Obsługi Ruchu Turystycznego i zarezerwuje lekcję w obiekcie. Koszt takich zajęć to 950 zł dla max. 25 os.
Oferta jest ważna przez cały rok. Można więc z niej skorzystać zarówno w trakcie roku szkolnego oraz podczas przerw wakacyjnych, czy ferii zimowych.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz