Na otwarcie czeka Ekopracownia pod chmurką Zielona Baza Szkoły. Powstała przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Tarnowskich Górach. Na jej utworzenie szkoła otrzymała 46 tys. zł dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Tarnowskich Górach zgłosił swój projekt od razu jak tylko pojawiła się możliwość zdobycia dofinansowania. W pierwszej edycji konkursu "Ekopracownia pod chmurką" wzięło udział 151 placówek. Dotacje przyznano 70. Na ten cel WFOŚiGW w Katowicach przeznaczył ponad 4,5 mln zł.
Dobrze i różnorodnie wyposażony ogród edukacyjny Zielona Baza Szkoły ma stanowić namiastkę natury w mieście i możliwość poznawania jej tajników w najbliższym otoczeniu szkoły.
– Teren podzielono na dwie części: dydaktyczno-ogrodniczą oraz dydaktyczno-wypoczynkową – mówi Anna Pająk, dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Tarnowskich Górach.
W pierwszej części znajdują się m.in. skrzynie do wysiewu warzyw i ziół oraz rabaty z krzewami i drzewkami owocowymi. Przez teren zielonej bazy prowadzi ścieżka sensoryczna wykonana z różnego rodzaju materiałów organicznych, która kończy się rabatą z roślinami kwitnącymi i domkami dla owadów. Jest też grające drzewo. Całość podzielona jest na kilka stref, umożliwiających prowadzenie równocześnie różnorodnych zajęć.
Część wypoczynkowa składa się m.in. z piaskownicy i hamaków, w strefie leśnej jest poidełko i domki dla ptaków, w strefie przeznaczonej na zajęcia stolikowe dla uczniów można odpocząć lub poprowadzić zajęcia.
Dzięki takiemu usytuowaniu możliwa jest: obserwacja roślin i zwierząt, organizacja zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem tablic i gier edukacyjnych oraz innych elementów architektonicznych (ekokoło wiedzy, koło optyczne, budki dla ptaków, domki dla owadów, karmniki, kosze do segregacji odpadów), organizacja zajęć praktycznych, ekologicznych dotyczących wtórnego wykorzystania surowców, obserwacja procesów zachodzących w kompostowniku itd.
Zielona Baza Szkoły jest również miejscem odpoczynku po nauce. Coraz większym problemem stają się uzależnienia behawioralne od wszelkich urządzeń ekranowych – komputerów, telewizorów, smartfonów. Alternatywą jest przyjemne i aktywne spędzenie czasu na świeżym powietrzu, obserwacja zwierząt, pielęgnacja roślin. Ważnym elementem jest też odpoczynek na hamaku w cieniu drzewa czy zabawa w piaskownicy.
Za treści zawarte w publikacji dofinansowanej ze środków WFOŚiGW w Katowicach odpowiedzialność ponosi redakcja.
[ZT]51081[/ZT]