Bytom to kolejne miasto, które będzie walczyć z chaosem reklamowym. Miasto zostanie podzielone na trzy strefy, w każdej z innymi zasadami dotyczącymi szyldów i reklam.
30 stycznia radni z Bytomia podjęli uchwałę w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń w Bytomiu. Celem uchwały reklamowej jest wprowadzenie ładu przestrzennego w mieście. Jednocześnie przedsiębiorcy wciąż mają mieć możliwość dotarcia z informacją do klientów.
Uchwałę reklamową poprzedziły konsultacje społeczne, spotkania z mieszkańcami, przedsiębiorcami, a także spacery oraz badania ankietowe.
– Uchwalenie uchwały reklamowej pozwoli przeciwdziałać powstawaniu chaosu reklamowego w mieście. Ze względu na to, że procedura przyjęcia tego aktu prawa miejscowego była dość skomplikowana i wymagała wielu uzgodnień, m.in. z wojewódzkim konserwatorem zabytków, proces opracowania finalnego tekstu uchwały trwał wiele miesięcy – mówił prezydent Bytomia Mariusz Wołosz.
– O wprowadzenie regulacji i zmian w przestrzeni miejskiej upominali się mieszkańcy Bytomia podczas spotkań w dzielnicach i konsultacji społecznych. Najczęściej bytomianie zwracali uwagę na nadmiar szyldów w śródmieściu i zbyt dużą liczbę reklam na historycznych budynkach – podkreślał.
W uchwale reklamowej miasto zostało podzielone na trzy strefy:
Zapisy uchwały różnią się w zależności od usytuowania poszczególnych nośników reklamowych w każdej z trzech stref.
Najważniejsze zmiany, jakie wprowadza uchwała reklamowa, dotyczą szyldów i reklam. W strefie wrażliwej i przyrodniczej przepisy określają dopuszczalne liczby i wymiary szyldów na budynkach i ograniczają lokalizację szyldów do kondygnacji parteru, witryn oraz strefy wejściowej do budynku. Dopuszczalna jest możliwości zachowania szyldów historycznych w pierwotnych lokalizacjach.
Z kolei w strefie komercyjnej wprowadzono identyczne zapisy, jak w przypadku strefy wrażliwej i przyrodniczej, rozszerzając je jednak o możliwość stosowania większego formatu szyldów w przypadku wolnostojących budynków handlowych, usługowych, produkcyjnych oraz stacji benzynowych, a także możliwość montażu pylonów, totemów i masztów flagowych o określonych wymiarach.
W strefie wrażliwej i przyrodniczej wprowadzono nie tylko ograniczenia związane z wymiarami reklam, ale też ograniczenia dotyczące lokowania poszczególnych typów reklam w przestrzeni publicznej. Uchwała wprowadza zakaz instalowania wolnostojących billboardów w strefie wrażliwej.
Zakazuje też umieszczania migających reklam świetlnych w strefie wrażliwej oraz wprowadza zakaz umieszczania na budynkach pod ochroną konserwatorską w Śródmieściu naściennych reklam wielkoformatowych. W przypadku strefy przyrodniczej również wprowadzone są ograniczenia dotyczące instalowania reklam wielkoformatowych, masztów flagowych, reklam o wyświetlanej treści.
W strefie komercyjnej dopuszczono dla wolnostojących budynków handlowych, usługowych, produkcyjnych oraz stacji benzynowych możliwość stosowania reklam na tych budynkach, a także ulokowania pylonów, totemów i masztów flagowych. W uchwale znajdują się także szczegółowe zapisy dotyczące dopuszczalnych wymiarów i parametrów reklam wielkoformatowych i billboardów.
Uchwała wprowadza również określone zalecenia dla ogródków gastronomicznych. Restauratorzy powinni stosować ujednoliconą kolorystykę i określone materiały w ogródkach gastronomicznych oraz jednolity wystrój w ramach jednej kawiarenki. Ogródki usytuowane w strefie wrażliwej – czyli m.in. na bytomskim rynku – powinny być wyposażone w stoliki i krzesła wykonane z drewna, metalu lub wysokiej jakości tworzyw sztucznych, powinny być ozdobione wyłącznie naturalną zielenią, a parasole i markizy stanowiące zadaszenie ogródków powinny mieć biały, beżowy, kremowy lub ciemnozielony kolor. Oprócz tego, w ogródkach gastronomicznych wprowadzony został zakaz lokalizowania automatów do gier zręcznościowych.
Nieco mniej restrykcyjne zalecenia dotyczą stylistyki i kolorystyki ogródków gastronomicznych w strefach komercyjnej i przyrodniczej.
Wprowadzone w uchwale reklamowej zmiany nie od razu wejdą w życie. W przypadku siatek i banerów reklamowych czas na dostosowanie się do nowych zapisów uchwały wynosi 12 miesięcy, szyldów – 2 lata. W przypadku pozostałych tablic reklamowych i urządzeń – w strefie wrażliwej 5 lat, a w strefach komercyjnej i przyrodniczej – 8 od daty wejścia w życie uchwały reklamowej.
Czytaj także:
Tarnowskie Góry. Kręcą film, na początek zdjęcia nocne i strzały. Gdzie nie parkować?
[ZT]39933[/ZT]
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz