Stary dworzec w Tworogu na widokówce z początku XX w.
Starsi mieszkańcy Tworoga pamiętają jeszcze smak raków podawanych w restauracji na miejscowym dworcu kolejowym. Dziś po rakach i restauracji pozostały tylko wspomnienia, a budynek dworca lata świetności ma już za sobą.
Artykuł archiwalny Krzysztofa Garczarczyka, opublikowany w Gwarku w lutym 2004 r.
- Pierwsze odnalezione wzmianki o potrzebie połączenia Opola i Tarnowskich Gór linią kolejową pochodzą z lat 1829-1830 – opowiada Fryderyk Zgodzaj, badacz przeszłości Tworoga.
- Tak naprawdę sprawa budowy kolei pomiędzy tymi miastami ruszyła w 1855 r., za sprawą hrabiego Andreasa Renarda. Z pisma wystawionego we Wrocławiu 23 kwietnia 1856 r. Dowiadujemy się, że członkami komitetu założycielskiego Oppeln – Tarnowitzer Eisenbahn Gesellschaft, oprócz hrabiego Renarda byli Hugo fürst zu Hohenlohe ze Sławięcic, Adolf prinz zu Hohenlohe z Koszęcina, Victor herzog von Ratibor z Rud Raciborskich i baron von Muschwitz z Wrocławia – dodaje Zgodzaj.

W Tworogu sprawą sprzedaży działek pod infrastrukturę kolejową zajął się miejscowy proboszcz ks. Eduard Frank, który sam odsprzedał kolei 1,3 ha ziemi. Pomagał mu pochodzący z Austrii urzędnik agrarny Heinrich Etzler, przodek jednego z wójtów gminy Andrzeja Eclera.
Grunty, na których znajdują się dworzec, budynki administracyjne i gospodarcze oraz torowisko odsprzedali przed 24 maja 1856 r. : Franz Piezuch, Marcus Scholltissek, Antoni Ziaja, Ludwig Mainka, urzędnik księcia Hohenlohego – Hahn oraz Andreas Jendrosch i Watzlaf Dudek.
Linia kolejowa Tarnowskie Góry – Opole została oddana do użytku w dwóch etapach – do Zawadzkiego (12.02.1857 r.) i stamtąd do Opola (24.01.1958 r.).
Pismo z 13 września 1857 r. informuje, że na całym odcinku – liczącym 76 km i 875 m – zostały zbudowane następujące dworce i przystanki: Opole, Dębska Kuźnia, Ozimek, Kolonowskie, Zawadzkie, Żędowice, Kielcza, Tworóg, Strzybnica, Tarnowskie Góry. Stacje Brynek, Borowiany, Fosowskie, Krasiejów, Chrząstkowice i Suchy Bór Opolski zostały oddane do użytku później.
Według rozkładu jazdy z 1859 r. z Tarnowskich Gór do Opola były dwa kursy w ciągu dnia. Podróżnym wolno było przewozić 25 kg bagażu. Telegraf był na stacjach: Opole, Staniszcze Małe, Zawadzkie, Tworóg i Tarnowskie Góry.
Pierwsza część dworca w Tworogu została zbudowana jeszcze przed uruchomieniem linii kolejowej, służąc wyłącznie jej pracownikom. Druga część, z myślą o komforcie pasażerów, z poczekalnią i restauracją została oddana do użytku w 1861 r.
Czytaj też:
Centrum żelaznego szlaku. Miasto pyta o...
Lotnicze święto. Byliście? [ZDJĘCIA]
TESS z Tarnowskich Gór z sukcesami [FOTO]
Zakończył się remont ulicy Radzionkowskiej [FOTO]
[ZT]50884[/ZT]