Zostało mało czasu!
0
0
dni
0
0
godzin
0
0
minut
0
0
sekund
Spraw bliskim radość
zanim będzie za późno!
Kup prezent
Zamknij

Linia kolejowa Tarnowskie Góry – Opole i smak raków na dworcu

Krzysztof Garczarczyk 20:12, 24.05.2024 Aktualizacja: 11:11, 24.10.2025
Stary dworzec w Tworogu na widokówce z początku XX w. Stary dworzec w Tworogu na widokówce z początku XX w.

Starsi mieszkańcy Tworoga pamiętają jeszcze smak raków podawanych w restauracji na miejscowym dworcu kolejowym. Dziś po rakach i restauracji pozostały tylko wspomnienia, a budynek dworca lata świetności ma już za sobą.

Artykuł archiwalny Krzysztofa Garczarczyka, opublikowany w Gwarku w lutym 2004 r.

- Pierwsze odnalezione wzmianki o potrzebie połączenia Opola i Tarnowskich Gór linią kolejową pochodzą z lat 1829-1830 – opowiada Fryderyk Zgodzaj, badacz przeszłości Tworoga.

- Tak naprawdę sprawa budowy kolei pomiędzy tymi miastami ruszyła w 1855 r., za sprawą hrabiego Andreasa Renarda. Z pisma wystawionego we Wrocławiu 23 kwietnia 1856 r. Dowiadujemy się, że członkami komitetu założycielskiego Oppeln – Tarnowitzer Eisenbahn Gesellschaft, oprócz hrabiego Renarda byli Hugo fürst zu Hohenlohe ze Sławięcic, Adolf prinz zu Hohenlohe z Koszęcina, Victor herzog von Ratibor z Rud Raciborskich i baron von Muschwitz z Wrocławia – dodaje Zgodzaj.

Stary dworzec w Tworogu na widokówce z początku XX w.

Proboszcz zajął się sprzedażą działek

W Tworogu sprawą sprzedaży działek pod infrastrukturę kolejową zajął się miejscowy proboszcz ks. Eduard Frank, który sam odsprzedał kolei 1,3 ha ziemi. Pomagał mu pochodzący z Austrii urzędnik agrarny Heinrich Etzler, przodek jednego z wójtów gminy Andrzeja Eclera.

Grunty, na których znajdują się dworzec, budynki administracyjne i gospodarcze oraz torowisko odsprzedali przed 24 maja 1856 r. : Franz Piezuch, Marcus Scholltissek, Antoni Ziaja, Ludwig Mainka, urzędnik księcia Hohenlohego – Hahn oraz Andreas Jendrosch i Watzlaf Dudek.

Linia kolejowa Tarnowskie Góry – Opole została oddana do użytku w dwóch etapach – do Zawadzkiego (12.02.1857 r.) i stamtąd do Opola (24.01.1958 r.).

25 kg bagażu

Pismo z 13 września 1857 r. informuje, że na całym odcinku – liczącym 76 km i 875 m – zostały zbudowane następujące dworce i przystanki: Opole, Dębska Kuźnia, Ozimek, Kolonowskie, Zawadzkie, Żędowice, Kielcza, Tworóg, Strzybnica, Tarnowskie Góry. Stacje Brynek, Borowiany, Fosowskie, Krasiejów, Chrząstkowice i Suchy Bór Opolski zostały oddane do użytku później.

Według rozkładu jazdy z 1859 r. z Tarnowskich Gór do Opola były dwa kursy w ciągu dnia. Podróżnym wolno było przewozić 25 kg bagażu. Telegraf był na stacjach: Opole, Staniszcze Małe, Zawadzkie, Tworóg i Tarnowskie Góry.

Pierwsza część dworca w Tworogu została zbudowana jeszcze przed uruchomieniem linii kolejowej, służąc wyłącznie jej pracownikom. Druga część, z myślą o komforcie pasażerów, z poczekalnią i restauracją została oddana do użytku w 1861 r.

Czytaj też:

Centrum żelaznego szlaku. Miasto pyta o...

Lotnicze święto. Byliście? [ZDJĘCIA]

TESS z Tarnowskich Gór z sukcesami [FOTO]

Zakończył się remont ulicy Radzionkowskiej [FOTO]

[ZT]50884[/ZT]

 

(Krzysztof Garczarczyk)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%