Zdjęcie archiwalne, fot. Gabriel Kessner
Przebiegająca przez Miasteczko Śląskie droga wojewódzka nr 908 nie od dziś znana jest z licznych wypadków, zwłaszcza na słynnym zakręcie przy skrzyżowaniu z ul. Cynkową. Niebezpiecznie jest również na Rynku. Mieszkańcy skarżą się na ciężkie samochody ciężarowe, zwłaszcza wożące węgiel. Wskazują na bardzo uciążliwy hałas.
Artykuł archiwalny Krzysztofa Garczarczyka, opublikowany w Gwarku w listopadzie 1999 r.
- Wskutek silnych wstrząsów i wibracji pękają kamienice przy Rynku, a w jednym z domów powypadały nawet szyby w oknach – mówił na sesji rady miejskiej oburzony radny Jerzy Hajduk. - Wielotonowe ciężarówki z łomotem przetaczające się przez Rynek nie dają nam żyć, a dotychczasowe interwencje na niewiele się zdają. Nie można jednak ustawać w wysiłkach, aby zmienić sytuację.
Na wybudowanie obwodnicy i uwolnienie centrum miasta od uciążliwego ruchu na razie się nie zanosi. Można tylko minimalizować negatywne skutki.
Na sesji 5 listopada rada miejska w Miasteczku Śląskim wystąpiła do urzędu marszałkowskiego w Katowicach o podjęcie działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa na drogach wojewódzkich przebiegających przez miasto.
W przyjętym przez radnych stanowisku wskazuje się na potrzebę wycinki drzew i krzewów, ograniczających widoczność na zakrętach i skrzyżowaniach. Jedno z takich newralgicznych miejsc to skrzyżowanie DW 912 z ul. Borową (zjazd do sołectwa Brynica).
Drugie to przecięcie się DW 912 z ulicami Poniatowskiego i Wyciślika w Żyglinie. Prace te nie wymagają dużych nakładów finansowych.
Kosztowniejsze będzie na pewno wybudowanie ronda na skrzyżowanie DW 908 z droga dojazdową do Huty Cynku Miasteczko Śląskie. Ma ono ograniczyć prędkość pojazdów i skutecznie zmniejszyć liczbę wypadków na zakręcie przy ul. Cynkowej, podczas których nieraz ucierpiały także okoliczne budynki.
Kolejny postulat dotyczy centrum Żyglina, gdzie na DW 912 konieczna jest modernizacja nawierzchni i wykonanie elementów ograniczających prędkość. Wzdłuż tej drogi powinien być też wybudowany chodnik od ul. Poniatowskiego i Brynickiej i od Paprotnej do Wita Stwosza.
W Żyglinie potrzebna jest też sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych z ul. Wyciślika na chodnik przy ul. Śląskiej. W stanowisku radnych wspomniano również o wyznaczeniu i oznakowaniu przejścia dla pieszych z ul. Poniatowskiego na Śląską. W rejonie żyglińskiej szkoły pożądane jest postawienie barierek ochronnych – od ul. Harcerskiej do Południowej.
W Miasteczku Śląskim pilną sprawą jest także remont chodnika po obu stronach DW 908 – od ul. Kilińskiego do Rynku.
Wreszcie postuluje się wprowadzenie ograniczenia prędkości do 40 km/h przy wjeździe w obszar zabudowany Miasteczka Śląskiego i Żyglina, choć niektórzy radni podkreślali, że ograniczanie prędkości nie jest remedium na wszelkie zło na drodze.
- To nie musi być lista pobożnych życzeń – powiedział burmistrz Stanisław Wieczorek. - Są możliwości, aby część tych postulatów została w najbliższym czasie zrealizowana. Stanowisko rady miejskiej w tej sprawie może tylko pomóc poprawić bezpieczeństwo na drogach.
Czytaj też:
Skandal na stadionie, czyli burda w okręgówce
Tarnowskie Góry. Początki Sielanki
Tarnowskie Góry przed laty. Protest w Chemecie
[ZT]61597[/ZT]